هدف این مقاله، بررسی عوامل تعیین کننده مارکآپ بنگاههای داخلی (PCM)، تمرکز داخلی، صادرات و واردات و روابط احتمالی بین آنها در صنایع ایران است. نتایج رگرسیون معادله مارک آپ داخلی(PCMd) نشان می دهد که رابطه مثبت بین (PCM d) و تمرکز داخلی(Hd) وجود دارد. بنابراین، صنایع با تمرکز بالا در ایران، قدرت بازاری بیشتری داشته و قیمت بازار داخلی را تحت تأثیر قرار می دهند. بطوریکه با یک درصد افزایش شاخص تمرکز، انتظار بر آن است که (PCMd) بطور متوسط 0.3 درصد افزایش یابد. همچنین،یافته های تحقیق موید آن است که ارتباط ضریب سهم واردات (MR) و تمرکز واردات (Hm) با (PCMd) در صنایع ایران منفی است. این نتیجه موید آن است که با افزایش رقابت خارجی، مارکآپ بنگاههای داخلی کاهش یافته است. همچنین نتایج مدل برازش شده نشان می دهد که نرخ تعرفه، تأثیر مثبت بر(PCMd) دارد. به گونهای که یک درصد افزایش نرخ تعرفه، به طور متوسط منجر به 2.01 درصد افزایش در (PCMd) شده است.
شهیکی تاش, محمد نبی, & اتباعی, فرامرز. (1391). تاثیر رقابت خارجی بر شدت رقابت و مارک آپ در بازارهای صنعتی ایران. فصلنامه مطالعات اقتصادی کاربردی ایران, 1(3), 27-55.
MLA
محمد نبی شهیکی تاش; فرامرز اتباعی. "تاثیر رقابت خارجی بر شدت رقابت و مارک آپ در بازارهای صنعتی ایران". فصلنامه مطالعات اقتصادی کاربردی ایران, 1, 3, 1391, 27-55.
HARVARD
شهیکی تاش, محمد نبی, اتباعی, فرامرز. (1391). 'تاثیر رقابت خارجی بر شدت رقابت و مارک آپ در بازارهای صنعتی ایران', فصلنامه مطالعات اقتصادی کاربردی ایران, 1(3), pp. 27-55.
VANCOUVER
شهیکی تاش, محمد نبی, اتباعی, فرامرز. تاثیر رقابت خارجی بر شدت رقابت و مارک آپ در بازارهای صنعتی ایران. فصلنامه مطالعات اقتصادی کاربردی ایران, 1391; 1(3): 27-55.