نوع مقاله: علمی - پژوهشی
نویسندگان
1 دانشیار گروه اقتصاد دانشگاه شهید چمران اهواز
2 دانشجوی دکتری اقتصاد دانشگاه شهید چمران اهواز
چکیده
کلیدواژهها
عنوان مقاله [English]
نویسندگان [English]
The global tourism industry, which has invested in many countries for its profits, can be a substitute for countries exporting raw materials. This industry can have various developmental effects, such as currency earnings, re-distribution of income, job creation and economic prosperity and since it is closely related to other industries such as hoteliers, transportation, travel agencies, craftsmen, and restaurateurs. Today tourism is considered as one of the most important components and development indicators, as most countries make special investments in this sector. Due to its historical and natural status, Iran has a good basis for foreign tourism expansion. Issues that will help government officials and planners to maximize their productivity and profitability from foreign tourism is predicting tourist demand for years to come. In this regard, this paper, using the improved Gray Model GM (1, 1), seeks to provide a good prediction of the future tourist demand for Iran. The privileged feature of the GM's (1, 1) improved gray model is that it can be predicted with a very low number of data and in addition has a very low error. The results of the research show that tourism demand is increasing and by 2022 the demand for foreign tourism will reach 17.5 million per year. Also, comparing the results of GM (1, 1) model with ARIMA method indicates a lower error of GM (1, 1) model in predicting the number of foreign tourists. Considering the importance of predicting the tourism demand in planning and the characteristics of the GM model (1, 1) it will be useful, carrying out separate researches on the demand of foreign tourists from different countries. Since tourists in different regions have different cultures and desires, separate studies can be useful in more accurate planning.
کلیدواژهها [English]
اربابیان، شیرین رفعت، بتول و اشرافیانپور، مریم. (1392). «بررسی رابطه توریسم و رشد اقتصادی (مطالعه موردی: کشورهای منتخب عضو سازمان کنفرانس اسلامی)». پژوهشهای رشد و توسعه اقتصادی، 4(13)، 97-116.
داسویل، راجر. (1384). مدیریت جهانگردی؛ مبانی، راهبردها و آثار، ترجمه اعرابی، تهران: دفتر پژوهشهای فرهنگی، چاپ سوم.
رسولی، اسماعیل. (1381). تخمین تابع تقاضای جهانگرد ورودی به ایران، پایاننامه کارشناسی ارشد، دانشکده اقتصاد، دانشگاه علامه طباطبائی.
زیرک باش، دیبا؛ زنگیآبادی، علی و محمدی، جمال. (1385). «تحلیل بازار گردشگری داخلی شهر اصفهان»، جغرافیا و توسعه، 4(8)، 153-131.
صیامی، علی؛ زمانی، اکبر و تلارومی، ژاله. (۱۳۸۹). تخمین تابع تقاضای توریسم در ایران. همایش منطقهای توریسم و توسعه، یاسوج، دانشگاه آزاد اسلامی واحد یاسوج.
فرجی، سبکبار و همکاران. (1393). «پیشبینی ماهانه تقاضای گردشگر برای مجموعه تاریخی تخت جمشید». پژوهشهای جغرافیای انسانی، 46(1)، 84-69.
فرزین، محمدرضا؛ افسر، امیر؛ اکبرپور، تقی و اکبرپور، علی. (1392). «مدلسازی پیشبینی گردشگری ورودی به ایران با استفاده از روشهای ARIMA و شبکههای عصبی فازی»، مطالعات مدیریت گردشگری، 8(24)، 1-33.
قهرمانزاده، محمد؛ محمودی، هاشم و جاودان، ابراهیم. (1392). «پیشبینی تقاضای فصلی توریسم در ایران (کاربرد الگوها سری زمانی فصلی)»، برنامهریزی و توسعه گردشگری، 2(7)، 66-81.
کاظمی، عالیه؛ مدرس، محمد؛ مهرگان، محمدرضا و فروفی اصل، امیر. (1389). «پیشبینی تقاضای انرژی بخش حملونقل با استفاده از مدل زنجیره مارکوف خاکستری»، مدیریت صنعتی، 3(7)، 117-132
محمدزاده، پرویز؛ بهبودی، داود؛ فشاری، مجید و ممیپور، سیاب. (1389). «تخمین تابع تقاضای خارجی کل گردشگری ایران (رهیافت TVP)»، پژوهشهای رشد و توسعه اقتصادی، 1(1)، 131-107
مراسلی، عزیز. (1374). تخمین توابع عرضه و تقاضای توریسم خارجی در ایران، پایاننامه کارشناسی ارشد، دانشکده اقتصاد، دانشگاه تربیت مدرس.
نوری، مهناز. (1375). برآورد تابع تقاضای گردشگری در ایران 1372-1348، پایاننامه کارشناسی ارشد. دانشکده علوم اقتصادی و اجتماعی دانشگاه تهران.
یعقوبزاده، رحیم؛ شفاعتی، اسماعیل و حاتمی، علیرضا. (1383). تحلیل رشد رقابتپذیری اقتصاد گردشگری در ایران و پیشبینی آن تا سال 1400، اولین همایش بینالمللی علمی- راهبردی توسعه گردشگری جمهوری اسلامی ایران.