تأثیر سیاست‌های حداقل پارکینگ بر قیمت مسکن (مطالعۀ موردی مناطق منتخب شهر تهران)

نوع مقاله : مقاله پژوهشی

نویسندگان

1 دانشیار گروه اقتصاد امور عمومی، دانشکدۀ اقتصاد، دانشگاه خوارزمی، تهران، ایران (نویسندۀ مسئول).

2 دانشیار گروه اقتصاد امور عمومی، دانشکدۀ اقتصاد، دانشگاه خوارزمی، تهران، ایران.

3 دانش‌آموختۀ کارشناسی‌ارشد اقتصاد مسکن، دانشکدۀ اقتصاد، دانشگاه خوارزمی، تهران، ایران.

10.22084/aes.2025.30673.3777

چکیده

مسئله مسکن، ازجمله مهم‌ترین مسائل انسان در صد سال اخیر است. قیمت مسکن همواره به‌صورت تصاعدی به‌دلایل مختلف افزایش پیدا‌کرده و تهیۀ آن در طول زمان دشوارتر شده است. موضوع این پژوهش بررسی اثرگذار بودن قوانین محدود‌کننده بر قیمت واحدهای مسکونی است. در این پژوهش رابطۀ بین قانون حداقل پارکینگ و قیمت واحدهای مسکونی بررسی و پیشنهادهای سیاستی در جهت جای‌گزین‌کردن یا تسهیل این قانون ارائه‌شده است. روش‌های به‌کار رفته در این تحقیق شامل آمار توصیفی، جهت تعیین ارتباط بین متغیرها از آمار استنباطی و رگرسیون حداقل مربعات معمولی گام‌به‌گام استفاده می‌شود. داده‌ها به دو دسته تقسیم می‌شوند: داده‌های به‌دست آمده از پرسش‌نامه‌‌های توزیع‌شده بین فعالان بازار مسکن شهر تهران که شامل 384 پرسش‌نامه‌ و داده‌های 62419 معاملۀ واحدهای مسکونی از آذر 1400 تا آذر 1401ه‍.ش. از مرکز ثبت معاملات املاک و مستغلات می‌شود. طبق یافته‌های پژوهش قانون حداقل پارکینگ منجر به افزایش بین 2 تا 8 درصدی در قیمت واحدهای مسکونی شده است. در پرسش‌نامۀ‌ توزیع‌شده، نظرات فعالان بازار مسکن دربارۀ سیاست‌های جای‌گزین جهت اصلاح قانون حداقل پارکینگ گردآوری و در این پژوهش ارائه شد. 

کلیدواژه‌ها

موضوعات


عنوان مقاله [English]

The Effect of Minimum Parking Requirements on Hosing Price (Case Study: Selected Districts of Tehran)

نویسندگان [English]

  • Majid Afsharirad 1
  • Mohsen Ebrahimi 2
  • Seyed Pourya Mosavi 3
1 Associate Professor, Department of Public Affairs Economics, Faculty of Economics, Kharazmi University, Tehran, Iran (Corresponding Author).
2 Associate Professor, Department of Public Affairs Economics, Faculty of Economics, Kharazmi University, Tehran, Iran.
3 M.A. Graduate in Housing Economics, Faculty of Economics, Kharazmi University, Tehran, Iran.
چکیده [English]

The housing issue has been one of the most important concerns of humanity in the past century. Housing prices have continuously increased exponentially due to various reasons, making homeownership increasingly difficult over time. This study examines the impact of restrictive regulations on housing prices. Specifically, it investigates the relationship between the minimum parking requirement and housing prices while proposing policy alternatives to replace this regulation. The methods employed in this research include descriptive statistics for variable analysis and inferential statistics, specifically stepwise ordinary least squares regression, to determine the relationships between variables. The data is divided into two categories: survey data collected from 384 questionnaires distributed among real estate market participants in Tehran and transaction data comprising 62,419 residential property sales from December 2021 to December 2022. The findings indicate that the minimum parking requirement has led to a 2% to 8% increase in housing prices. The distributed questionnaire assessed market participants’ opinions on alternative policies to reform the minimum parking requirement, and ultimately, the most effective replacement policies were selected.

کلیدواژه‌ها [English]

  • Parking
  • Housing
  • Minimum Parking Requirement
  • Housing Pricing
  • Urban Planning Regulations
-  دالوند، محمد؛ کارگر، بهمن؛ و توکلان، علی، (1401). «تحلیل عوامل مؤثر بر تخلفات در ساخت‌و‌سازهای شهری (مورد: ناحیه 3 شهرداری منطقه 16 کلانشهر تهران)». برنامه‌ریزی و توسعه محیط شهری، 2(6): 16-1. https://doi.org/10.30495/juepd.2022.690607
-  رضوانی‌کاخکی، سعید، (1401). «تحلیل اقتصادی ضوابط پارکینگ در مسکن شهری و ناسازگاری با مقررات طراحی معابر شهری». شباک،  8(1: پیاپی 64): 17-21. http://www.udsj.ir/post.aspx?id=751
-  سعادت‌مهر، م.، (1392). «تخمین تابع قیمت هدانیک مسکن شهری خرم آباد با داده‌های مقطعی». اقتصاد پولی مالی، 17(33). https://doi.org/10.22067/pm.v17i33.27321
شورای عالی شهرسازی و معماری ایران. (1351). قانون تاسیس شورای عالی شهرسازی و معماری ایران مصوب 22/12/1351. (شورای عالی شهرسازی و معماری ایران 1351)
-  شهاب لواسانی، کیوان؛ ورهرامی، ویدا، (2015). «تخمین بیزین تابع قیمت هدانیک آپارتمآن‌های مسکونی در منطقه شمال شهر تهران». پژوهش‌های اقتصادی ایران، 20(62): 31-56. https://doi.org/10.22054/ijer.2015.2488
-  قلی‌زاده، ‌علی‌اکبر؛ و صمدی‌پور، ‌شهلا، (1402). «اثر رفتار ناهمگون سرمایه‌گذاران بخش مسکن بر تورم از کانال قیمت مسکن». مدل‌سازی اقتصادسنجی، 31(8): 163–188. https://doi.org/10.22075/jem.2023.31008.1853
-  قلی‌زاده، علی‌اکبر، (۱۴۰۱). اقتصاد مسکن: نظریه‌ها و کاربردها. تهران: انتشارات نور علم.
مرآت، بهار؛ و حجازی، رخشاد. (1399). «ارائه ی مدل اقتصادی به روش هدانیک: بوستان قیطریه». اقتصاد و برنامه ریزی شهری، 1(2 ): 61-69. https://doi.org/10.22034/UE.2020.09.02.01
-  نوروزیان, مهسا؛ و زیاری، کرامت‌الله، (1393). «پیامدهای ناشی از عدم رعایت ضوابط و مقررات مربوط به پارکینگ در مجتمع‌های آپارتمانی (نمونه موردی: شهر تهران)». پژوهش و برنامه ریزی شهری، 5(17): 65-82. https://journals.marvdasht.iau.ir/article_470.html
 
- Andersson, M., Mandell, S., Thörn, H. B. & Gomér, Y., (2016). The effect of minimum parking requirements on the housing stock. Transport Policy, 49: 206–215. https://doi.org/10.1016/j.tranpol.2016.05.005
- Aoun, A., Abou‑Zeid, M., Kaysi, I. & Myntti, C., (2013). Reducing parking demand and traffic congestion at the American University of Beirut. Transport Policy, 25: 52–60. https://doi.org/10.1016/j.tranpol.2012.11.007
- Bertha, B. & Smith, W., (1964). The low-rise speculative development.
- Chen, P., Liu, Q. & Sun, F., (2018). Bicycle parking security and built environments. Transportation Research Part D: Transport and Environment, 62: 169–178. https://doi.org/10.1016/j.trd.2018.02.020
- Chullabodhi, C., Chalermpong, S., Ratanawaraha, A. & Kato, H., (2020). “Assessing minimum parking requirements and parking capacities for residential development in the Bangkok Metropolitan Region”. Transportation Research Record, 2674(11): 593–605. https://doi.org/10.1177/0361198120947716
- Dalvand, M., Kargar, B. & Tavakkolan, A., (2022). “Analysis of factors influencing violations in urban construction (Case: District 3, Region 16, Tehran)”. Urban Environment Planning and Development, 2(6): 1–16. https://doi.org/10.30495/juepd.2022.690607 (in Persian)
- Franco, S., Cutter, W. & Lewis, S., (2020). The shadow cost of parking minimums: Evidence from Los Angeles County. https://scholarship.claremont.edu/pomona_fac_econ/11
- Gabbe, C. J. & Pierce, G., (2017). “Hidden costs and deadweight losses: Bundled parking and residential rents in the metropolitan U.S.”. Housing Policy Debate, 27(2): 217–229. https://doi.org/10.1080/10511482.2016.1205647
- Gabbe, C. J., Pierce, G. & Clowers, G., (2020). “Parking policy: Effects of residential minimum parking requirements in Seattle”. Land Use Policy, 91(C): https://doi.org/10.1016/j.landusepol.2019
- Gholizadeh, A. A., (2022). Housing Economics: Theories and Applications. Tehran: Noor Elm Publishing. (in Persian)
- Gholizadeh, A. A. & Samadipour, Sh., (2023). “The effect of heterogeneous investor behavior in the housing sector on inflation via the housing‑price channel”. Econometric Modeling, 31(8): 163–188. https://doi.org/10.22075/jem.2023.31008.1853 (in Persian)
- Grubbs, F. E., (1969). “Procedures for detecting outlying observations in samples”. Technometrics, 11(1): 1–21. http://dx.doi.org/10.1080/00401706.1969.10490657
- Guo, Z. & Ren, S., (2013). “From minimum to maximum: Impact of London parking reform on residential parking supply (2004–2010)?”. Urban Studies, 50: 1183–1200. http://dx.doi.org/10.1177/0042098012460735
- Gyourko, J., Saiz, A. & Summers, A., (2008). “Measuring local regulatory environment for housing markets: The Wharton Residential Land Use Regulatory Index”. Urban Studies, 45(3): 693–729. https://doi.org/10.1177/0042098007087341
- Kok, N., Monkkonen, P. & Quigley, J. M., (2014). “Land use regulations and the value of land and housing: An intra‑metropolitan analysis”. Journal of Urban Economics, 81: 136–148. https://doi.org/10.1016/j.jue.2014.03.004
- Leung, H. Y. A., (2014). Impacts of minimum parking requirements on land‑use efficiency and viability of alternatives at Auckland University. https://hdl.handle.net/10523/4740
- Litman, T., (2025). “Parking requirement impacts on housing affordability: The costs of residential parking mandates and benefits of reforms”. Victoria Transport Policy Institute: 1–29. https://coilink.org/20.500.12592/6kr7x7w
- Manville, M., (2013). “Parking requirements and housing development”. Journal of the American Planning Association, 79(1): 49–66. http://dx.doi.org/10.1080/01944363.2013.785346
- Manville, M., Beata, A. & Shoup, D., (2013). “Turning housing into driving: Parking requirements and density in Los Angeles and New York”. Housing Policy Debate, 23(2): 350–375. http://dx.doi.org/10.1080/10511482.2013.767851
- McAslan, D. & Sprei, F., (2023). “Minimum parking requirements and car ownership: Analysis across Swedish municipalities”. Transport Policy, 135: 45–58. https://doi.org/10.1016/j.tranpol.2023.03.003
- Merat, B. & Hejazi, R., (2020). “Proposing an economic model using the hedonic method: Qeytariyeh Park case study”. Urban Economics and Planning, 1(2): 61–69. https://doi.org/10.22034/UE.2020.09.02.01 (in Persian)
- Norouzian, M. & Ziari, K. A., (2014). “Consequences of non‑compliance with parking regulations in apartment complexes: Tehran case”. Urban Research & Planning Scientific‑Research Quarterly, 5(17): 65–82. https://journals.marvdasht.iau.ir/article_470.html (in Persian)
- Ommeren, J., Groote, J. & Mingardo, G., (2013). “Residential parking permits and parking supply”. Regional Science and Urban Economics, 45. https://doi.org/10.1016/j.regsciurbeco.2013.11.003
- Petrakovska, O. & Mykhalova, M., (2020). “Land‑use limitations: Environmental and socioeconomic impacts”. Baltic Surveying, 13: 49–54. https://doi.org/10.22616/j.balticsurveying.2020.vol13.007
- Rezvani Kakhki, S., (2022). “Economic analysis of parking regulations in urban housing and their incompatibility with street design standards”. Shabak, 8(1 [Serial 64]): 17–21. http://www.udsj.ir/post.aspx?id=751 (in Persian)
- Rosen, S., (1974). “Hedonic prices and implicit markets: Product differentiation in pure competition”. Journal of Political Economy, 82(1): 34–55. https://doi.org/10.1086/260169
- Saadatmehr, M., (2013). “Estimating the urban housing hedonic price function in Khorramabad using cross‑sectional data”. Monetary and Financial Economics, 17(33): https://doi.org/10.22067/pm.v17i33.27321 (in Persian)
- Shahab Lavasani, K. & Varhrami, V., (2015). “Bayesian estimation of the hedonic price function for residential apartments in northern Tehran”. Iranian Economic Research, 20(62): 31–56. https://doi.org/10.22054/ijer.2015.2488 (in Persian)
- Shoup, D., (2005). High Cost of Free Parking (1st ed., pp. 125–142). Routledge. https://doi.org/10.4324/9781351179539
- Utts, J., (1982). “The rainbow test for lack of fit in regression”. Communications in Statistics: Theory and Methods, 11: 2801–2815. https://doi.org/10.1080/03610928208828423