بررسی عوامل مؤثر بر صادرات خرمای ایران با تأکید بر نقش ساختار بازار شرکای تجاری

نوع مقاله : مقاله پژوهشی

نویسندگان

1 دانشیار گروه اقتصاد کشاورزی، دانشکدۀ کشاورزی، دانشگاه ارومیه، ارومیه، ایران (نویسندۀ مسئول).

2 دانشجوی دکتری اقتصاد کشاورزی، گروه اقتصاد کشاورزی، دانشکدۀ اقتصاد و توسعه کشاورزی، دانشگاه تهران، تهران، ایران.

3 دکتری اقتصاد کشاورزی، گروه اقتصاد کشاورزی، دانشکدۀ اقتصاد و توسعه کشاورزی، دانشگاه تهران، تهران، ایران.

10.22084/aes.2025.30101.3738

چکیده

خرما از محصولات استراتژیک کشاورزی ایران است که سهم بالایی در صادرات دارد، اما در سال‌های اخیر سهم آن از بازار جهانی صادرات کاهش یافته است. این مطالعه با استفاده از الگوی جاذبه و روش درست‌نمایی شبه بیشینۀ پوآسن و داده‌های ۲۰ شریک تجاری ایران طی دورۀ ۲۰۲۱-۲۰۰۳ م.، عوامل مؤثر بر صادرات خرما را با تأکید بر ساختار بازار شرکای تجاری بررسی کرده است. نتایج نشان می‌دهد که ساختار بازار صادراتی ایران رقابتی‌تر شده است. بر اساس نتایج الگوی جاذبۀ تولید ناخالص داخلی شرکای تجاری، هم‌مرز بودن و داشتن مذهب مشترک تأثیر مثبت و تفاوت اقتصادی با شرکای تجاری، حضور رقیب قدرتمند در بازار هدف، تحریم‌های بین-المللی و تحریم‌های اتحادیه اروپا تأثیر منفی بر صادرات خرمای ایران داشته‌اند. در عین‌حال، در بازه زمانی مورد مطالعه، ساختار بازار وارداتی شرکای تجاری تأثیر معناداری بر صادرات خرمای ایران نداشته است. پیشنهاد می‌شود که با تغییر ساختار تجارت خارجی و ایجاد تنوع در بازارهای صادراتی و تقویت روابط سیاسی و اقتصادی با کشورهای غیرتحریمی، وابستگی ایران به بازارهای خاص کاهش‌یافته و اثر تحریم‌ها کاهش یابد. 

کلیدواژه‌ها

موضوعات


عنوان مقاله [English]

Study of the Factors Affecting on Iranian Dates Export with An Emphasis on The Role of The Market Structure of Trading Partners

نویسندگان [English]

  • Mohammad Khodaverdizadeh 1
  • Atabak Kazempour Kahriz 2
  • Reza Shakeri Bostan Abad 3
1 Associate Professor, Department of Agricultural Economics, Faculty of Agricultural, Urmia University, Urmia, Iran (Corresponding Author).
2 PhD student of Agricultural Economics, Department of Agricultural Economics, Faculty of Agricultural Economics and Development, University of Tehran, Tehran, Iran.
3 PhD of Agricultural Economics, Department of Agricultural Economics, Faculty of Agricultural Economics and Development, University of Tehran, Tehran, Iran.
چکیده [English]

Dates are one of Iran’s strategic agricultural products with a high share in exports; however, its share in the global market has decreased in recent years. This study examines the factors affecting date exports, focusing on the market structure of Iran’s trade partners, using the gravity model, and the maximum likelihood method similar to Poisson and data from 20 trade partners between 2003 and 2021. The results show that Iran’s export market structure has become more competitive. Based on the results of the gravity model, factors such as the GDP of trade partners, shared borders, and common religion having a positive impact on date exports, while Iran’s economic difference with its trading partners, the presence of a strong competitor in the target market, international and European Union sanctions have a negative effect on date exports. These results indicate that in the studied period, the market structure index was not an effective factor on the changes in Iran’s date exports. These findings suggest that, in addition to the aforementioned variables, Iran’s date exports are also dependent on factors such as product diversity, trade policies, quality, branding, and economic stability. It is suggested that Iran’s dependence on specific markets be reduced by diversifying export markets and strengthening political and economic relations with non-sanctioned countries.

کلیدواژه‌ها [English]

  • Date Export
  • Market Structure
  • Gravity Model
  • International Trade
- امینی‌زاده، میلاد؛ رفیعی، حامد؛ رستم‌زاده، زینب؛ ریاحی، اندیشه؛ و مهرپرورحسینی، الهام، (1401). «بررسی نقش تحریم‌های اقتصادی در تراز تجاری دوجانبه بخش کشاورزی ایران». اقتصاد کشاورزی و توسعه، 120(30): 1-20. http://aead.agri-peri.ac.ir/article_128512.html
- امینی‌زاده، میلاد؛ رفیعی، حامد؛ قاسمی، احمد؛ و رمضانی، محمدرضا، (1400). «ارزیابی اثر ساختار بازار واردکنندگان اتحادیه اروپا بر صادرات کشمش ایران». تحقیقات اقتصاد کشاورزی، 13(2): 43-62. 20.1001.1.20086407.1400.13.2.3.4
- امینی‌زاده، میلاد؛ رفیعی، حامد؛ کاظم‌پور، اتابک؛ زارع، عباس؛ و کبودتبار، مطهره، (1403). «بررسی اثر ساختار بازار وارداتی شرکای تجاری ایران بر صادرات پسته: کاربرد الگوی جاذبه». تحقیقات اقتصاد و توسعه کشاورزی ایران، 55(1): 169-181. https://ijaedr.ut.ac.ir/article_81838.html
- آذربایجانی، کریم؛ طیبی، سید کمیل؛ و صفادرگیری، حلیمه، (1394). «اثر تحریم‏ های اقتصادی ایالات متحده و اتحادیة اروپا بر تجارت دوجانبة ایران و شرکای عمدة تجاری آن: کاربرد مدل جاذبه». تحقیقات اقتصادی، 50(3): 539-562.­ https://jte.ut.ac.ir/article_55800.html
- آسیابانی، ناصر؛ رفیعی، حامد؛ امینی‌زاده، میلاد؛ و مهرپرورحسینی، الهام، (1399). «تعیین ساختار بازارهای هدف زعفران و تحلیل اثرگذاری آن بر صادرات ایران». زراعت و فناوری زعفران، 8(3): 421-426. https://saffron.torbath.ac.ir/article_108510.html
- آقایی، مجید؛ رضاقلی‌زاده، مهدیه؛ و محمدرضایی، مجید، (1397). «بررسی تاثیر تحریم‌های اقتصادی و تجاری بر روابط تجاری ایران و کشورهای شریک عمده تجاری». مطالعات راهبردی سیاستگذاری عمومی، 8(28): 49-68. https://sspp.iranjournals.ir/article_30294.html
- بزرگی، وحید؛ و حسینی، میرعبداالله، (1387). «ساختار بازار جهانی سیمان و رژیم تعرفهای کشورها در تجارت با این محصول». فرهنـگ، 66.: 79-112. http://noo.rs/jLuYA
- پورعبادالهان‌کویچ، محسن؛ پناهی، حسین؛ و جوادزاده، لیلا، (1398). «تاثیر تحریم‌های بین‌المللی بر صادرات زیر بخش‌های صنعتی ایران». پژوهش‌های اقتصاد صنعتی، 3(9): 55-68. https://indeco.journals.pnu.ac.ir/article_7015.html
- چیذری، امیرحسین؛ ریاحی، اندیشه؛ و امینی‌زاده، میلاد، (1393). «اولویت‌بندی بازارهای هدف کشمش صادرکنندگان عمده جهانی (با رویکرد شناسایی پتانسیل رقابتی ایران در این بازارها». مجله اقتصاد کشاورزی، شمارۀ 4(32): 59-88. https://www.iranianjae.ir/article_12107.html?
- حسینی، میرعبداله؛ و هومن، تقی، (1386). «مطالعه بازار جهانی خرما و بازارهای هدف خرمای صادراتی ایران». اقتصاد کشاورزی و توسعه، 15(1): 1-29.  http://aead.agri-peri.ac.ir/article_92162.html
- خداوردیزاده، محمد؛ و محمدی، سمیه، (1395). «بررسی ساختار بازار و اولویت بندی بازارهای هدف صادرات گیاهان دارویی منتخب ایران». مطالعات اقتصادی کاربردی ایران، 5(20): 201- 220.  https://aes.basu.ac.ir/article_1672.html
- خداوردیزاده، محمد؛ و محمدی، سمیه، (1396). «تعیین مزیت نسبی و ساختار بازار صادرات جهانی گیاهان‌دارویی (­مطالعه موردی: رازیانه، بادیان، انیسون و گشنیز) ».­ تحقیقات اقتصاد کشاورزی، 9(34): 153-174. https://jae.marvdasht.iau.ir/article_2384.html
- دکالی، عاطفه؛ حسینی، سید مهدی؛ و دادرس‌مقدم، امیر، (1398). «تأثیر بی ثباتی نرخ ارز بر صادرات خرمای کشورهای عمده صادرکننده با استفاده از مدل دوربین فضایی». اقتصاد کاربردی، 9(28): 55-68. https://sanad.iau.ir/Journal/jae/Article/804227/FullText
- رفیعی، حامد؛ قریشی، سجاد؛ میرباقری، سید شهاب؛ و باستانی، مهدی، (1401). «بررسی و تعیین الگوی صادراتی خرمای ایران به تفکیک ارقام». اقتصاد کشاورزی و توسعه، 30(1): 87-113. http://aead.agri-peri.ac.ir/article_127069.html
- رفیعی، حامد؛ میرباقری، سید شهاب؛ و اکبرپور، حامد، (1397). «بررسی عوامل مؤثر بر نوسان‌های قیمت صادراتی خرمای ایران».­ تحقیقات اقتصاد کشاورزی، 10(37): 149-170. https://jae.marvdasht.iau.ir/article_2736.html
- سلیمانی، سعید­، (1384 ). «برآورد سازگاری مدل جاذبه با الگوی تجارت اقتصاد ایران» . پایان‌نامۀ کارشناسی‌ارشد، دانشکدۀ مدیریت و اقتصاد، دانشگاه شهید باهنر کرمان.
- شیشه‌گری، طه؛ معمارنژاد، عباس؛ غفاری، فرهاد؛ و حسینی، سید شمس الدین، (1401). «تاثیر متفاوت تحریم بر تجارت خارجی با رویکرد مدل جاذبه، مطالعه موردی ایران و روسیه». سیاست گذاری اقتصادی، 14(27): 247-274. https://ep.yazd.ac.ir/article_2853.html?
- صادقی، سید کمال؛ خداوردیزاده، صابر؛ و خداوردیزاده، محمد، (1390). «تعیین مزیت نسبی صادراتی و ساختار بازار صادرات و واردات جهانی زعفران». تحقیقات اقتصاد کشاورزی، 3(11): 59-76. https://jae.marvdasht.iau.ir/article_1287.html
- طوسی، ماندانا؛ مقدسی، رضا؛ یزدانی، سعید؛ و احمدیان، مجید، (1389). «آثار منطقه گرایی بر توسعه تجارت محصولات کشاورزی ایران: (سازمان همکاری های اقتصادی (اکو))». اقتصاد کشاورزی، 4(4): 131-157. https://www.iranianjae.ir/article_9700.html
- طیبی، کمیل؛ قاعدان، امین الله؛ و گوگردچیان، احمد، (1393). «اثر ساختار بازار بر تجارت درون صنعت ایران و شرکای تجاری(2006-1997)». تحقیقات بازاریابی نوین، 4(1): 59-72. https://nmrj.ui.ac.ir/article_17671.html
- عبادی، جعفر؛ و شهیکی تاش، محمد نبی، (1383). «بررسی ساختار بازار کالاهای منتخب صادراتی». پژوهشنامه بازرگانی، 8(31): 33-57.  Https://Sid.Ir/Paper/357774/Fa
- قربانی، محمد؛ و امینی‌زاده، میلاد، (1399). «شناسایی مولفه‌های اثرگذار بر صادرات خرمای ایران به اتحادیه اروپا». فصلنامه اقتصاد کشاورزی، 14(2): 131-153. https://www.iranianjae.ir/article_242355.html
- کاظم‌‌پورکهریز، اتابک؛ رفیعی، حامد؛ قائم مقامی، طاهره؛ نوروزی، حسین؛ و قاسمی، احمد، (1402). «تحلیل ساختار بازار صادراتی عسل طبیعی ایران و اولویت‌بندی کشورهای هدف بر اساس شاخص‌های جذابیت بازار». اقتصاد کشاورزی و توسعه، 1(31): 49-72. http://aead.agri-peri.ac.ir/article_128521.html
- محمدی‌زاده‌اصل، نازی؛ و محمدی، فرناز، (1391). «بررسی عوامل موثر بر صادرات غیرنفتی ایران با تاکید بر جهانی شدن». اقتصاد مالی، 6(21): 9-32. https://journals.iau.ir/article_511875.html
- ملک‌آرا، ملیکا، (1399). «بررسی ارزآوری صادرات گیاهان دارویی ایران در تجارت جهانی». فصلنامه رویکردهای پژوهشی نوین در مدیریت و حسابداری، 4(48): 92-98.  https://majournal.ir/index.php/ma/article/view/604
- موسوی، علی، (1384­). «منطقه گرایی صادراتی ایران بر اساس نوع کالا با اسـتفاده از مـدل جاذبـه». پایان‌نامۀ کارشناسی ارشد، دانشکدۀ علوم اقتصادی و سیاسی، دانشگاه شهید بهشتی.
- میرباقری، شهاب؛ رفیعی، حامد؛ و اکبرپور، حامد، (1398). «بررسی ساختار بازار و تحلیل الگوی صادرات زعفران ایران». تحقیقات گیاهان دارویی و معطر ایران، 35(5): 802-818. https://ijmapr.areeo.ac.ir/article_119726.html
 
- Adetunji, M. O. & Adesiyan, I. O., (2008). “Economic analysis of plantain marketing in Akindele local government area in Oyo state, Nigeria”. International Journal of Agricultural Economics and Rural Development, 1(1): 15-21. DOI:10.4314/joafss.v21i2.10
- Afesorgbor, S. K., (2019). “The impact of economic sanctions on international trade: How do threatened sanctions compare with imposed sanctions?”. European Journal of Political Economy56: 11-26. https://doi.org/10.1016/j.ejpoleco.2018.06.002.
- Aghaei, M.,  rezagholizadeh, M. & Mohammadrezaei, M.,  (2018). “Impact of economic and commercial sanctions on Iran's trade relations and their major trading partners”. Strategic Studies of public policy, 8(28): 49-68. https://sspp.iranjournals.ir/article_30294.html. (in Persian).
- Agom, D. I., Etim, G. C. & Etuk, E. A., (2012). “Analysis of wholesale frozen fish markets in Calabar, Cross River State, Nigeria”. Trends in Agricultural Economics, 5(2): 61-69.    https://doi.org/1.3923/tae.2012.61.69
- Ali-Ismaiel, M.I., Zhou, D., Eladawy, R. S. & El-Rasoul, A.,(2023). “Determinants and potential of trade using the gravity model approach: empirical evidence of Egyptian rice crop, Complexity”. 16: 4791707. https://doi.org/10.1155/2023/4791707.
- Aminizadeh, M., Ghasemi, A. & Ramezani, M., (2021). “Evaluating the Effect of EU Importers Market Structure on Iran's Raisin Exports”. Agricultural Economics Research, 13(2): 43-62. DOR: 20.1001.1.20086407.1400.13.2.3.4. (in Persian).
- Aminizadeh, M., Rafiee, H., Rostamzade, Z., Riahi, A. & Mehrparvar Hosseini, E., (2023). “Investigating the Role of Economic Sanctions on Bilateral Trade Balance of Iran's Agricultural Sector”. Agricultural Economics and Development, 30(4): 1-20. https://doi.org/10.30490/aead.2023.297992.1078. (in Persian).
- Aminizadeh, M., Rafiee, H., Kazempour Kahriz, A., Zare, A. & Kaboudtabar, M., (2024). “Investigating the Effect of Import Market Structure of Iran’s Trading Partners on Pistachio Exports: Application of Gravity Model”. Iranian Journal of Agricultural Economics and Development Research, 55(1): 169-181. https://doi.org/10.22059/ijaedr.2020.274150.668701. (in Persian).
- Asiabani, N., Rafiee, H., Aminizadeh, M. & Mehrparvar Hosseini, E., (2020). “Determining the Structure of Saffron Target Markets and Analyzing Its Impact on Iranian Exports”. Saffron Agronomy and Technology, 8(3): 421-426. https://doi.org/10.22048/jsat.2020.217710.1379. (in Persian).
- Azarbayejani, K., Tayebi, S. & Safa Dargiri, H., (2015). “The Effect of US and EU Economic Sanctions on Bilateral Trade Flows between Iran and Its Major Trading Partners:An Application of Gravity Model”. Journal of Economic Research (Tahghighat- E- Eghtesadi), 50(3): 539-562. https://doi.org/10.22059/jte.2015.55800. (in Persian).
- Babones, S. & Farabee-Siers, R. M. (2012). “Indices of trade partner concentration for 183 countries”. Journal of World-Systems Research, 18(2): 266-277. DOI: https://doi.org/10.5195/jwsr.2012.470
- Bergstrand, J.H. (1985). “The gravity equation in international trade: some microeconomic foundation and empirical evidence”. The Review of Economics and Statistics, 67(3): 474–481. https://doi.org/10.2307/1925976.
- Bozorghi, V. & Hosseini, M. A., (2008). “The structure of the global cement market and the tariff regimes of countries in trade with this product”. Farhangh, 66: 79-112. http://noo.rs/jLuYA. (in Persian).
- Bui, T  & Chen, Q., (2017). “An analysis of factors inAuencing rice export in Vietnam based on gravity model,” Journal of the Knowledge Economy, 8(3): 830–844. https://doi.org/10.1007/s13132-015-0279-y.
- Caporale, G. M., Sova, A. & Sova, R., (2015). “Trade flows and trade specialization: The case of China”. Journal of China Economic Review, 34: 261–273. https://doi.org/10.1016/j.chieco.2015.03.010.
- Carrillo ,C. & Li, C.A., (2002). “Trade Blocs and The Gravity Model :Evidence from Latin American Countries”. Discussion Papers ,University of Essex.
- Caruso, R., (2003). “The impact of international economic sanctions on trade: An empirical analysis”. Peace economics, peace science and public policy, 9(2): 1-29.  http://dx.doi.org/10.2139/ssrn.895841
bCaves, R.E., (1986). “Exporting Behavior and Market Structure: Evidence from the United States”. In: de Jong, H.W., Shepherd, W.G. (eds) Mainstreams in Industrial Organization. Studies in Industrial Organization, vol 6. Springer, Dordrecht. https://doi.org/10.1007/978-94-017-0493-9_8
- Chizari, A., Riahi, A. & aminizadeh, M., (2015). “Prioritization of Target Markets of Major Global Exporter’s Raisins (approach to identify of competition potential in these markets)”. Agricultural Economics, 8(4): 59-88. https://www.iranianjae.ir/article_12107.html? (in Persian).
- Clarke, R. & Davies, S. W., (1972). “Market structure and price-cost Margins”. Economica, 49(195): 277-287. https://doi.org/10.2307/2553628
- De Benedictis, L. & Taglioni, D., (2011).­“The gravity model in international trade” Springer Berlin Heidelberg.  ttps://papers.ssrn.com/sol3/papers.cfm?abstract_id=2384045
- De Vany, A. & Kim, C. L. H., (2003). “Stochastic Market Structure: Concentration Measures and Motion Picture Antitrust , (CRC Working Paper 52/2003)­”. Centre on Regulation and Competition (CRC). https://doi.org/10.22004/ag.econ.30701
- Deardorf, A.V., (1995). “Determinants of bilateral trade: does gravity work in a neoclassical world? ” NBER Chapters, in: The Regionalization of the World Economy, pages 7-32, National Bureau of Economic Research, Inc. https://ideas.repec.org/h/nbr/nberch/7818.html
- Dobson, S., Maddala, G. & Miller, E., (1995). Microeconomics, The regulation of Monopoly. McGraw-Hill Publishing.
- Dokali, A., Hosseini, S. M. & Dadras Moghaddam, A., (2019). “The impact of exchange rate instability on date exports of major exporting countries using a Spatial Durbin model”. Applied Economics, 9(28): 55-68. https://sanad.iau.ir/Journal/jae/Article/804227/FullText. (in Persian).
- Ebadi, J. & Shahiki Tash, M. N., (2004). “An Investigation of The Structure of Selected Industrial Market of The Iranian Export Commodities”. Iranian Journal of Trade Studies (Ijts), 8(31): 2-2. Https://Sid.Ir/Paper/357774/En. (in Persian).
- Eshetu, F & Goshu, D., (2021). “Determinants of Ethiopian cofee exports to its major trade partners: a dynamic gravity model approach”. Foreign Trade Review, 56(2): 185–196. https://doi.org/10.18488/journal.1006.2019.92.110.119.
- Evenett, S. J. & Keller, W., (2002). “On theories explaining the success of the gravity model”. Journal of Political Economy, 110 (2): 281–316. https://doi.org/10.1086/338746.
- Ferto, I. & Szerb, A.B., (2017). “The role of food crisis and trade costs in the Hungarian maize exports”. Zagadnienia Ekonomiki Rolnej, 353(4): 110-124. https://doi.org/10.30858/zer/84955.
- Frankel, J., (1997). Regional trading blocs in the world economic system. Washington, D.C., Institute for International Economics.
- Gajurel, D.P. & Pradhan, R. S., (2012). “Concentration and competition in Nepalese banking”. Journal of Business Economics and Finance, 1(1): 5-16. https://doi.org/10.17719/jisr.20164622652.
- Ghorbani, M. & Aminizadeh, M., (2020). “Assessing Effective Factors on Export of Iran’s Date to European Unio”. Agricultural Economics, 14(2): 131-153. https://doi.org/10.22034/iaes.2021.135209.1782. (in Persian).
- Hosseini, N. & Homan, T., (2007). “The date world market structure and the target markets for Iran's date export”. Agricultural Economics and Development, 15(1): 1-29.  https://doi.org/10.30490/aead.2007.126212. (in Persian).
- Hufbauer, G. C., Schott, J.  & Elliott, K. A., (1990). “Economic sanctions reconsidered”. History and current policy, Peterson Institute.
- Hufbauer, G.C., Schott, J., Elliott, K. & Oegg, B., (2007). “Economic Sanctions Reconsidered” 3rd, Institute for International Economics, Washington DC. https://dl1.cuni.cz/pluginfile.php/863435
- Islam, S., (2001). “Concentration of international trade in high- technology products”. Applied Economics Letters, 8: 95-97. https://doi.org/10.1080/13504850150204138
- Kazempour Kahriz, A., Rafiee, H., ghaem maghami, S. T., Noroozi, H. & Ghasemi, A., (2023). “Analysis of Iran's Natural Honey Export Market Structure and Prioritization of Target Countries Based on Market Attractiveness Indicators”. Agricultural Economics and Development, 31(1): 49-72. https://doi.org/10.30490/aead.2023.355644.1372. (in Persian).
- Kea, S., Li, H., Shahriar, S., Abdullahi, N. M., Phoak, S. & Touch, T., (2019). “Factors Influencing Cambodian Rice Exports: An Application of the Dynamic Panel Gravity Model”. Emerging Markets Finance and Trade, 55(15): 3631-3652. https://doi.org/10.1080/1540496X.2019.1673724
- Khodaverdizadeh, M. & Mohammadi, S., (2016). “Determination of Market Structure and Ranking Target Markets of Iran's Export of Medicinal Plants”. Journal of Applied Economics Studies in Iran, 5(20): 201-220. https://doi.org/10.22084/aes.2016.1672. (in Persian).
- Khodaverdizadeh, M. & Mohammadi, S., (2017). “Comparative Advantages and Analysis of International Market Structure of Medicinal Plants: Case Study of Anise, Badin, Fennel and Coriander”. Agricultural Economics Research, 9(34): 153-174.  https://doi.org/20.1001.1.20086407.1396.9.34.7.4. (in Persian).
- Koo, W.W. & Karmera, D., (1991). “Determinants of world wheat trade flows and policy analysis”. Canadian Journal of Agricultural Economics, 39(3): 439–445. https://doi.org/10.1111/j.1744-7976.1991.tb03585.x
- Mehchy, Z., Nasser, R. & Schiffbauer, M., (2015). “Trade Determinants and Potential of Syria: Using a Gravity Model ‘with an Estimation of the Syrian Crisis’ Impact on Exports”. Middle East Development Journal, 7(2): 226-251. https://doi.org/10.1080/17938120.2015.1072699
- Mirbagheri, S., Rafiee, H. & Akbarpour, H., (2019). “Market structure analysis and export pattern of Iranian saffron”. Iranian Journal of Medicinal and Aromatic Plants Research, 35(5): 802-818. https://doi.org/10.22092/ijmapr.2019.124957.2479. (in Persian).
- Mohammadzade Asl, N. & Mohammadi, F., (2012). “Study of Effective Factors on Non-Oil Export in Iran With Emphasis on Globalization”. Financial Economics, 6(21): 9-32. https://ensani.ir/fa/article/482608. (in Persian).
- Molk Ara, M., (2020). “Studying the value of Iranian medicinal plant exports in global” ,Quarterly Journal of New Research Approaches in Management and Accounting, 4(48): 92-98. http://www.majournal.ir. (in Persian).
- Mousavi, A., (2005). “Iran's export regionalism based on the type of goods using the attraction model”. Master's thesis, Faculty of Economic and Political Sciences, Shahid Beheshti University. (in Persian).
- Musa, S., Mshelia, S. I., Tashikalma, A. K., Mukhtar, U. & Muktar, B. G., (2020). “Structure Of Date Palm Marketers in Jigawa State, Nigeria”. Journal of Agriculture and Environment, 16(1): 1-13. https://www.ajol.info/index.php/jagrenv/article/view/235037.
- Paas, T., (2000). Gravity approach for modeling trade flows between Estonia and the main trading partners. Tartu University Press.
Pourebadollahan Covich, M., Panahi, H. & Javadzadeh, L., (2019). “The Impact of International Sanctions on the Export of Iran’s Industrial Sub-Sectors”. Journal of Industrial Economics researches, 3(9): 55-68. https://doi.org/10.30473/indeco.2019.7015. (in Persian).
- Poyhonen, P., (1963). “A tentative model for the volume of trade between countries”. Weltwirtschaftliches Archiv, 90(1): 93-100. http://www.jstor.org/stable/40436776.
- Rafiee, H., Ghoreshi, S., Mirbagheri, S. & Bastani, M., (2022). “Investigating and Determining the Export Pattern of Iranian Dates by Separated Types of the Product”. Agricultural Economics and Development, 30(1): 87-113. https://doi.org/10.30490/aead.2022.354377.1329. (in Persian).
- Rafiee, H., Mir Bagheri, S. & Akbarpor H., (2018). “Investigating factors affecting export price volatility of Iran’s date”. Agricultural Economics Research, 10(37): 149-170. https://doi.org/20.1001.1.20086407.1397.10.37.8.8. (in Persian).
- Sadeghi, S., Khodaverdizadeh, S. & Khodaverdizadeh, M., (2011). “Comparative Advantage and World Market Structure of Saffron”. Agricultural Economics Research, 3(11): 59-76. https://doi.org/20.1001.1.20086407.1390.3.11.4.3. (in Persian).
- Samore, G., (2015). “Sanctions against Iran: A Guide to Targets, Terms, and Timetables”. Belfer Center for Science and International Affairs, President and Fellows of Harvard College, USA.
- Sharafzadeh, S. & Alizadeh, O., (2012). “Some medicinal plants cultivated in Iran”. Journal of Applied Pharmaceutical Science, 2(1): 134-137. https://japsonline.com. (in Persian).
- Shishegari, T., Memarnejad, A., Ghaffari, F. & Hoseini, S., (2022). “Impacts of Sanctions on Foreign Trade Analyzed with the Gravity Model Approach: A Case Study of Iran and Russia”. The Journal of Economic Policy, 14(27): 247-274. https://doi.org/10.22034/epj.2022.18064.2307. (in Persian).
- Silva, S.J. & Tenreyro, S., (2006). “The log of gravity”. Review of Economics and Statistics, 88(4): 641–658. https://doi.org/10.1162/rest.88.4.641.
- Soleimani, S., (2005). “Estimating the Compatibility of the Gravity Model with the Trade Pattern of the Iranian Economy”. Master's Thesis, Faculty of Management and Economics, Shahid Bahonar University of Kerman. (in Persian).
- Tarald, O., (2022). “Measurement of market (industry) concentration based on value validity”. PLOS ONE, 17(7):  1-24. https://doi.org/10.1371/journal.pone.0264613
- Tayyebi, K., Ghaedan, A. & Googerdchian, A., (2014). “ÙEffect of Market Structure on Intra Industry Trade in Iran and its Main Trading Partners”. New Marketing Research Journal, 4(1): 72-59. https://nmrj.ui.ac.ir/article_17671.html?lang=en. (in Persian).
- Tinbergen, J., (1962). “Shaping the world economy: Suggestions for an international economic policy”. Twentieth Century Fund, New York. https://academic.oup.com
- Toossi, M., Moghadasi, R., Yazdani, S. & Ahmadian, M., (2011). “Regionalism and Iran's Agricultural Trade Promotion in Economic Cooperation Organization (ECO) ”. Agricultural Economics, 4(4): 131-157. https://www.iranianjae.ir/article_9700.html?lang=en. (in Persian).
- Twomey, P., Green, R., Neuhoff,  K. & Newbery, D.M., (2005). “A review of the monitoring of market power: the possible roles of TSOs in monitoring for market power issues in congested transmission system” .­Cambridge Working Papers in Economics CWPE 0504, Faculty of Economics, University of Cambridge. https://eepublicdownloads.entsoe.eu
- Ulengin, F., Cekyay, B., Palut, P. T., Ulengin, B., Kabak, O., Ozaydın, O. & Ekici, S. O., (2015). “Effects of quotas on Turkish foreign trade: A gravity model”. Journal of Transport Policy, 38: 1-7. https://doi.org/10.1016/j.tranpol.2014.09.006.
- Williams, E. & Rosen R., (1999). A Better Approach to Market Power Analysis. Technical Report, Tellus Institute, USA.
- Wongnaa, C. A., Bannor, R. K., Dziwornu, R. K., Ennin, J. A., Osei, E. A., Adzikah, C. & Charles, A., (2022). “Structure, Conduct and Performance of Onion Market in Southern Ghana”. Caraka Tani: Journal of Sustainable Agriculture, 37(1): 71-88. http://dx.doi.org/10.20961/carakatani.v37i1.51899.