طراحی مدل مفهومی بین‌المللی‌سازی صنعت خودرو در ایران

نوع مقاله : مقاله پژوهشی

نویسندگان

1 دانشجوی دکتری علوم اقتصادی، گروه مدیریت، دانشکدۀ اقتصاد و مدیریت، پردیس دانشگاه تبریز، تبریز، ایران.

2 دانشیار گروه مدیریت، دانشکدۀ اقتصاد و مدیریت، دانشگاه تبریز، تبریز، ایران (نویسندۀ مسئول).

3 استاد گروه اقتصاد، دانشکدۀ اقتصاد و مدیریت، دانشگاه تبریز، تبریز، ایران.

4 دانشیار گروه اقتصاد، دانشکدۀ اقتصاد و مدیریت، دانشگاه تبریز، تبریز، ایران

10.22084/aes.2025.29788.3716

چکیده

هدف مطالعۀ حاضر، طراحی مدل مفهومی بین‌المللی‌سازی صنعت خودرو کشور است. بدین‌منظور، از رویکرد آمیخته در این مطالعه استفاده شد؛ در همین راستا، داده‌ها و اطلاعات موردنیاز برای بخش کیفی تحقیق، از طریق مصاحبه‌های نیمه‌ساختاریافته با 15نفر از مدیران بخش صادرات ایران خودرو و سایپا، خبرگان و صاحب‌نظران صنعت خودرو کشور که به روش هدفمند گلولۀ ‌برفی انتخاب شده بودند، جمع‌آوری شد؛ سپس به‌منظور تجزیه‌وتحلیل مصاحبه‌ها، از روش تحلیل مضمون استفاده شد. درنهایت 15مضمون اصلی شامل: صنعت خودروسازی، صادرات، وضعیت اقتصاد داخلی، وضعیت اقتصادی کشور هدف، سرمایۀ انسانی، زنجیرۀ تأمین، تعامل با خودروسازان جهانی، داشتن مزیت رقابتی، تحقیق و توسعه، دولت، سرمایه‌گذاری خارجی، تأمین مالی، انعقاد قراردادهای تجاری مناسب، تولید در کشور هدف و استاندارد جهانی به‌عنوان عوامل کلیدی مؤثر بر بین‌المللی‌سازی صنعت خودرو کشور مشخص شدند؛ سپس از مدل‌سازی ساختاری تفسیری برای مشخص شدن ارتباط 15متغیر با یک‌دیگر و نیز بین‌المللی‌سازی صنعت خودرو کشور استفاده شد. در بخش کمّی تحقیق نیز، به‌منظور سنجش میزان اثرگذاری هر یک از متغیرها، از رویکرد معادلات ساختاری بهره گرفته شد؛ بدین‌منظور، اطلاعات مورد نیاز از طریق توزیع 200پرسشنامه در میان اعضای نمونۀ به‌دست آمد؛ سپس تجزیه‌و‌تحلیل‌های معادلات ساختاری نشان‌داد که تمامی عوامل از معنی‌داری مناسبی برخوردار هستند. درنهایت، مدل مفهومی بین‌المللی‌سازی صنعت خودرو، به‌عنوان نتیجۀ اصلی این پژوهش معرفی شد. با توجه به مدل مذکور، برای بین‌المللی‌سازی صنعت خودرو، توجه به تمامی 15عامل شناسایی‌شده و برنامه‌ریزی دقیق درخصوص هر یک از آن‌ها، توصیه می‌شود. 

کلیدواژه‌ها

موضوعات


عنوان مقاله [English]

Designing a Conceptual Model for the Internationalization of the Automobile Industry in Iran

نویسندگان [English]

  • Reza Pashaie 1
  • Mohammad Faryabi 2
  • Parviz Mohammadzadeh 3
  • Mohammad Reza Salmani Bishak 4
1 Ph.D. Candidate in Economics, Department of Economics, Faculty of Economics and Management, University of Tabriz, Tabriz, Iran.
2 Associate Professor, Department of Management, Faculty of Economics and Management, University of Tabriz, Tabriz, Iran (Corresponding Author).
3 Professor, Department of Economics, Faculty of Economics and Management, University of Tabriz, Tabriz, Iran.
4 Associate Professor, Department of Economics, Faculty of Economics and Management, University of Tabriz, Tabriz, Iran.
چکیده [English]

This study aims to design a conceptual model for the internationalization of the country’s automobile industry. Hence, a mixed approach is used in the present study. We collected the required data and information for the qualitative part of the research, through semi-structured interviews with 15 export department managers of Iran Khodro and Saipa, experts, and pundits of the country’s automobile industry that were selected in a targeted snowball method. Then, we used the thematic analysis method to analyze the interviews. Finally, 15 main topics include the Automobile industry, exports, domestic economy status, economic situation of the target country, human capital, supply chain, interaction with global automakers, having a competitive advantage, research and development, government, foreign investment, financing, concluding suitable commercial contracts, Production in the target country, and global standard were identified as determinant factors in the internationalization of the country’s automobile industry. Then, interpretive structural modeling was used to determine the relationship between 15 variables and the internationalization of the country’s automobile industry. Subsequently, an interpretive structural modeling approach was employed to elucidate the interrelationships among the 15 variables and their association with the internationalization of the country’s automobile industry. In the following, in the quantitative phase of the research, to measure their impact, the approach of structural equations was used. To this end, we obtained the required information by distributing 200 questionnaires among the sample members. Then the analysis of structural equations showed that all the factors had appropriate significance. Finally, we introduced the conceptual model of the internationalization of the automobile industry as the main result of this research. According to the mentioned model, for the internationalization of the automobile industry, it is recommended to pay attention to all the 15 identified factors and plan carefully for each of them.

کلیدواژه‌ها [English]

  • Internationalization
  • Automobile Industry
  • Mixed Approach
  • Thematic Analysis
  • Structural Equations