ارزیابی اثر فضایی مخارج آموزش بر خط فقر در استان‌های ایران

نوع مقاله : مقاله پژوهشی

نویسندگان

1 استادیار گروه اقتصاد، دانشکدۀ علوم اقتصادی، دانشگاه آیت ا... بروجردی، لرستان، ایران

2 دکتری اقتصاد، گروه اقتصاد، دانشکدۀ علوم اقتصادی، دانشگاه ارومیه، ارومیه، ایران (نویسنده مسئول)

3 دانشجوی کارشناسی ارشد گروه اقتصاد، دانشکدۀ علوم اقتصادی، دانشگاه آیت ا... بروجردی، لرستان، ایران

10.22084/aes.2024.28736.3659

چکیده

در قرن 21، ازجمله شاخص­هایی که نشان­دهندۀ پیشرفت شهری است، پایین بودن فقر در این مناطق است. یکی از راه­های رسیدن به این مهم، افزایش مخارج آموزشی است؛ که در این مطالعه به بررسی آن پرداخته می­شود؛ بنابراین، مطالعۀ حاضر به‌دنبال ارزیابی فضایی تأثیر متغیرهای هزینه­های آموزشی، نرخ رشد و نرخ بیکاری بر کاهش فقر در بین خانواده‌های شهری در استان‌های ایران و در دورۀ زمانی 1400-1385ه‍.ش. است. در این مطالعه برای بررسی آزمون­های آماری از مدل پانل پویای تصادفی فضایی گشتاورهای تعمیم‌یافتۀ SGMM-DPD-SAR با کاربرد ضرایب دومرحله‌ای آرلانو-باور/ بوندل-باند استفاده خواهد شد. نتایج به‌دست‌آمده مؤید آن است که طبق پدیدۀ دور باطل فقر، وقفۀ اول متغیر وابسته با ضریب 91/0 دارای تأثیر مثبت‌بر فقر است. وقفۀ اول فضایی SAR نیز مثبت و معنادار 06/0 است که نشان می­دهد وابستگی فضایی مثبتی بین استان‌های ایران وجود دارد، یعنی اثرات متغیرهای توضیحی بر متغیر وابسته دارای تأثیرات فضایی و منطقه­ای است. طبق نظریۀ سرمایۀ انسانی بیکر و شولتز، توسعۀ منابع انسانی ازطریق برنامه­هایی مثل آموزش و بهداشت بر کاهش فقر تأکید می­کند که در اینجا هزینۀ آموزش با ضریب 04/0 منجر به کاهش فقر در خانوارها می­شود، رشد اقتصادی با ضریب 01/0 تأثیر منفی و معناداری برشدت فقر در ایران داشته؛ و هم‌چنین ارتباط منفی بین رشد اقتصادی و شاخص آمارتیاسن وجود دارد، یعنی رشد اقتصادی تأثیرات مثبتی بر میزان کاهش فقر در ایران دارد. نرخ بیکاری نیز با ضریب 06/0 باعث افزایش فقر می‌­شود.

کلیدواژه‌ها

موضوعات


عنوان مقاله [English]

Analysis of Null Hypothesis of Education and Poverty in the Provinces of Iran

نویسندگان [English]

  • Seyyed Parviz Jalilikamju 1
  • Mobina Zarei 2
  • Fatemeh Tarhani 3
1 Assistant Professor, Department of Economics, Faculty of Economics, Ayatollah Boroujerdi University, Khoramabad, Iran.
2 Ph.D. student Economics, Department of Economics, Faculty of Economics, Urmia University, Urmia, Iran (Corresponding Author)
3 M.Sc. Student, Department of Economics, Faculty of Economics, Ayatollah Boroujerdi University, Khoramabad, Iran.
چکیده [English]

In the 21th century, one of the indicators that show urban progress is the low level of poverty in these areas. One of the ways to achieve this goal is to increase educational expenses. Which is investigated in this study. Therefore, this study seeks to spatially evaluate the effect of the variables of education costs, growth rate and unemployment rate on the reduction of poverty among urban families in the provinces of Iran and in the period of 2006-2021. In this study, the SGMM-DPD-SAR generalized moment dynamic panel model will be used to investigate the statistical tests using two-stage Arellano-Bover / Blundell-Bond coefficients. The obtained results confirm that, according to the phenomenon of the vicious circle of poverty, the first interval of the dependent variable has a positive effect on poverty with a coefficient of 0.91. The first spatial interval of SAR is also positive and significant 0.06, which shows that there is a positive spatial dependence between the provinces of Iran, that is, the effects of the explanatory variables on the dependent variable have spatial and regional effects. According to the human capital theory of Baker and Schultz, the development of human resources through programs such as education and health emphasizes the reduction of poverty, where the cost of education leads to the reduction of poverty in households with a factor of 0.04, economic growth with The coefficient of 0.01 has a negative and significant effect on the severity of poverty in Iran; And there is also a negative relationship between economic growth and the Amartyasen index, that is, economic growth has positive effects on the rate of poverty reduction in Iran. Unemployment rate also increases poverty with a factor of 0.06.

کلیدواژه‌ها [English]

  • Poverty Line
  • Education
  • Arellano-Bover / Blundell-Bond Two-Step
  • SGMM-DPD-SAR
- آهنچیان، محمدرضا؛ و متوسلی، محمود، (1381). اقتصاد آموزش‌وپرورش. تهران: سمت.
- باصری، بیژن، (1402). «ارزیابی وضعیت نابرابری در استان‌های ایران: جهت‌گیری‌ها و دستاوردها». پژوهش‌های اقتصادی ایران، 28(94): 175-224. https://doi.org/10.22054/ijer.2022.66260.1073
- جعفری، سعید؛ اسفندیاری، مرضیه؛ و پهلوانی، مصیب، (1399). «نقش سرمایۀ انسانی در رشد اقتصادی، مصرف انرژی و آلودگی زیست‌محیطی در راستای توسعۀ پایدار در ایران.». فصلنامۀ مطالعات اقتصادی و کاربردی ایران. (34) 9: 107-77. https://doi.org/10.22084/aes.2020.20099.2940
- جنتی مشکانی، ابوالفضل (1391)، «تأثیر آموزش بر سرمایۀ انسانی، رشد اقتصادی و فقر در ایران با استفاده از مدل تعادل عمومی»، پایان‌نامۀ دکتری دانشگاه اصفهان (منتشر نشده).
- حسن‌زاده، علی، (1379). «بررسی عوامل مؤثر بر فقر؛ مطالعه موردی ایران». پژوهش‌های اقتصادی ایران، 2(4 و 5):130-184.‎ https://ijer.atu.ac.ir/article_3763.html
- حاج‌پورسهریق، سخاوت؛ و حاج‌پورسهریق، زهرا؛ و حاج‌پورسهریق، حسین، (1400). «نقش آموزش‌وپرورش در پیشرفت و توسعه علمی و اقتصادی»، https://civilica.com/doc/1626292
- خدادادکاشی، فرهاد؛ و جاویدی، ابراهیم، (1391). «اثر آموزش بر جنبه‌های مختلف فقر در مناطق شهری و روستایی ایران». رفاه اجتماعی، ۱۲ (۴۶): ۹۳-۱۲۱. http://refahj.uswr.ac.ir/article-1-969-fa.html
- خدادادکاشی، فرهاد؛  شهیکی‌تاش، محمدنبی، (1389). «تأثیر متغیرهای کلان بر فقر در ایران (رویکرد بوت استرپ در تحلیل استنتاج آماری». دو فصلنامۀ علمی مطالعات و سیاست‌های اقتصادی، 18: 69-94. https://doi.org/10.22096/esp.2010.26222.
- راغفر، حسین؛ و شیرزادمقدم، مریم؛ و سنگری مهذب، کبری، (1388). «سیمای فقر کودکان در مناطق 22 گانه شهر تهران». رفاه اجتماعی، 9(35): 221-249. http://refahj.uswr.ac.ir/article-1-550-fa.html
- زارعی، مبینا؛ حیدری، حسن؛ و جلیلی‌کامجو، سید پرویز، (1400). «ارزیابی نابرابری درآمد و خط فقر نسبی بر قدرت خرید کالای بادوام». مطالعات اقتصادی کاربردی ایران، 10(37): 99-133. https://doi.org/10.22084/aes.2020.20742.2995.
- زارعی، مبینا، جلیلی‌کامجو، سید پرویز؛ جلیلی، مسعود؛ و نادمی یونس، (1401). «ارزیابی کیفیت، برابری و فراگیر بودن آموزش درزمینۀ توسعۀ پایدار در استان‌های ایران». تحقیقات اقتصادی (رشد و توسعۀ پایدار)، 22(3): 217-243.  http://ecor.modares.ac.ir/article-18-60108-fa.html
- شمس‌اللهی، رضا؛ زاهدغروی، مهدی؛ و آسایش، حمید، (1400). «بررسی تأثیر بلندمدت نابرابری توزیع درآمد بر مخارج آموزشی دولت در اقتصاد ایران: شواهد جدید از الگوی خود رگرسیون با وقفه‌های گسترده (ARDL)». اقتصاد باثبات، 2(4): 136-157. https://doi.org/10.22111/sedj.2022.40438.1160.
- عماد زاده، مصطفی. (1381). مباحثی از آموزش‌وپرورش. اصفهان: نشر جهاد دانشگاهی اصفهان.
- قربانی، فاضل؛ سرلک، احمد؛ . حاجی، غلامعلی، (1399). «تأثیر سرمایۀ انسانی و فضای کسب‌وکار بر رشد اقتصادی استان‌های ایران». فصلنامۀ علمی مدل‌سازی اقتصادی، (50)14: 153-176. https://sid.ir/paper/409165/fa
- کرون، جیمز، (1390)، کتاب جامعه‌شناسی مسائل اجتماعی. مترجم: مهرداد نوربخش و فاطمه کرمی، تهران: انتشارات جامعه شناسان.
- کسرایی، اسرافیل، (1386). «نظریه همگرایی، وابستگی فضایی و رشد منطقه‌ای (شواهدی از کشورهای عضو سازمان کنفرانس اسلامی به‌منظور کاربرد)». مجله تحقیقات اقتصادی، 77: 64-27.  DOR: 20.1001.1.00398969.1385.41.6.2.5
- کلهر، سمیرا؛ و دغاقله، عقیل، (1389). آسیب­های شهری در تهران. چاپ اول، تهران: انتشارات جامعه‌شناسان.
‌- گیلک‌حکیم‌آبادی، محمدتقی؛ و سعادتی، کمال، (1392). «توزیع مخارج عمومی آموزش در ایران با روش تحلیل وقوع منفعت». فصلنامه پژوهش‌ها و سیاست‌های اقتصادی، 21(66): 5-22.‎ https://qjerp.ir/article-1-723-fa.html
- مهربانی، وحید، (1387). «تأثیر آموزش بر فقر و نابرابری درآمدها». تحقیقات اقتصادی، 43(82): 211-225. DOR: 20.1001.1.00398969.1387.43.1.10.7
- نادمی، یونس. جلیلی کامجو، سید پرویز. (1398). «ارزیابی رابطه بین مخارج آموزش، بهداشت، نفرین منابع و فقر در ایران». فصلنامه سیاست‌های راهبردی و کلان، 7 (26): 304-325.   https://doi.org/10.32598/JMSP.7.2.304
- نادمی، یونس؛ و جلیلی‌کامجو، سید پرویز، (1401). «تأثیر مخارج آموزشی و بهداشتی دولت و سرمایۀ انسانی بر فقر شهری در ایران». سیاست‌های راهبردی و کلان، 10(38): 320-341.    https://doi.org/10.30507/jmsp.2022.98411.1643
- ناصری‌خله‌کاهوشی، ناصر، (1393). «تحلیل بر سهم سنی- جنسی خانوارهای شهری کوچک و میانه اندام از توزیع فضایی شاخص­های کالبدی- اجتماعی پدیده فقر شهری»، پایان‌نامه کارشناسی ارشد دانشگاه زنجان (منتشر نشده).
- همتی، رضا؛ قاسمی، وحید؛ و منصوری‌نژاد، ابراهیم، (1399). «آموزش‌عالی و توسعۀ اقتصادی: مطالعۀ تطبیقی کشورهای منتخب جهان». جامعه‌شناسی کاربردی، (3)31: 75-96.   https://doi.org/10.22108/jas.2020.118685.1766
- Adams Jr, R. H., (2004). “Economic growth, inequality and poverty: estimating the growth elasticity of poverty”. World development, 32(12): 1989-2014. https://doi.org/10.1016/j.worlddev.2004.08.006
- Agenor, P-R., (2004). “Unemployment-Poverty Trade-offs”. Policy Research Working Paper No. WPS 3297. Washington DC: World Bank. https://papers.ssrn.com/sol3/papers.cfm?abstract_id=610342
- Ahanchian, M. & Vamtosali, M., (2012). Economics of education and training. Tehran: Side. )in Persian)
- Alkire, S. & Foster, J., (2011). “Counting and multidimensional poverty measurement”. Journal of public economics, 95(7-8): 476-487.‏ https://doi.org/10.1016/j.jpubeco.2010.11.006
- Arellano, M. & Bond, S., (1991). “Some tests of specification for panel data: Monte Carlo evidence and an application to employment”. Rev. Econ. Stud., 58: 277–297. https://academic.oup.com/restud/article-abstract/58/2/277/1563354
- Basri, B., (2023). “Assessing the inequality situation in the provinces of Iran: orientations and achievements”. Economic Research of Iran, 28(94): 175-224. https://doi.org/10.22054/ijer.2022.66260.1073. )in Persian)
- Betthauser, B., (2017). “Fostering equality of opportunity? Compulsory schooling reform and social mobility in Germany”. European Sociological Review, 33(5): 633–644. https://doi.org/10.1093/esr/jcx066
- Bramley, G. & Karley, K. N., (2005). “Home-Ownership, Poverty and Educational Achievement: Individual, School and Neighbourhood Effects”. CRSIS Research Report, www.crsis.hw.ac.uk.
- Chen, B., Zhang, S. & Shen, G., (2021). “Can compulsory education law improve intergenerational mobility”. Journal of Financial Research (in Chinese), 06: 76–94. http://www.jryj.org.cn/EN/abstract/abstract896.shtml
- Chen, H., Yu, J., Zhang, Z., Li, Y., Qin, L. & Qin, M., (2024). “How human capital prevents intergenerational poverty transmission in rural China: Evidence based on the Chinese general social survey”. Journal of Rural Studies, 105: 103220. https://doi.org/10.1016/j.jrurstud.2024.103220
- Crone, J., (2018). Sociology of Social Issues book. translated by: Mehrdad Nourbakhsh and Fatemeh Karmi, Tehran: Sociologists Publishing House. )in Persian)
- Duan, Y. & Guo, C., (2021). “Research on the effect of higher education in blocking the intergenerational transmission of rural relative poverty”. China Higher Education Research (in Chinese), 02: 50–56. https://doi.org/10.16298/j.cnki.1004-3667.2021.02.09-en
- Emadzadeh, M., (2002). Discussions of Education, Isfahan. Isfahan University Jihad Publication.
- Fosu, A. K., (2015). “Growth, inequality and poverty in Sub-Saharan Africa: recent progress in a global context”. Oxford Development Studies, 43(1): 44-59. https://www.tandfonline.com/doi/abs/10.1080/13600818.2014.964195
- Ghorbani, F., Sarlak, A. & Haji, Gh., (2019). “The impact of human capital and business environment on the economic growth of Iran's provinces”. Economic Modelling, 14(2 (50 series)): 153-176. https://sid.ir/paper/409165/fa. )in Persian)
- Gilak Hakimabadi, M. T. & Saadati, K., (2013). “The Evaluation of the Public Spending Distribution in Education Sector in Iran Using Benefit Incidence Analysis Method”. QJERP, 21 (66): 5-22. http://qjerp.ir/article-1-723-fa.html
- Hajpour Sohrig, S., Hajpour Sohrig, Z. & Hajpour Sohrig, H., (2021). “The role of education in scientific and economic progress and development”. https://civilica.com/doc/1626292
- Hassanzadeh, A., (2000). “Examining factors affecting poverty; A case study of Iran. Economic researches of Iran”. 2 (4 and 5): 130-184. https://ijer.atu.ac.ir/article_3763.html. )in Persian)
- Hemmati, R., Ghasemi, V. & Mansourinezhad, E., (2020). “Higher Education and Economic Development: A Comparative Study of the Selected Countries of the World”. Journal of Applied Sociology, 31(3): 75-96. https://doi.org/10.22108/jas.2020.118685.1766
- Hofmarcher, T., (2021). “The effect of education on poverty: A European perspective”. Economics of Education Review, 83: 102124.‏ https://doi.org/10.1016/j.econedurev.2021.102124
- Hota, S. P., (2023). “Education infrastructure, expenditure, enrollment & economic development in Odisha, India”. International Journal of Educational Development, 103: 102903.‏ https://doi.org/10.1016/j.ijedudev.2023.102903
- Islam, D., Sayeed, J. & Hossain, N., (2017). “On determinants of poverty and inequality in Bangladesh”. Journal of Poverty, 21(4): 352–371. https://www.tandfonline.com/doi/abs/10.1080/10875549.2016.1204646
- Jackson, T., (2017). Prosperity without Growth: Foundations for the Economy of Tomorrow. Routledge: Abingdon, UK. https://doi.org/10.4324/9781315677453
- Jafari, S., Esfandiari, M. & Pahlavani, M., (2019). “The role of human capital in economic growth, energy consumption and environmental pollution in the direction of sustainable development in Iran”. Iranian Applied Economic Studies Quarterly, 9(34): 77-107. https://doi.org/10.22084/aes.2020.20099.2940. )in Persian)
- Jannati Meshkani, A., (2013). “Effect of education on human capital, economic growth and poverty in Iran using the general equilibrium model”. Ph.D. thesis of Isfahan University. )in Persian)
- Khaledi, K., (2005). “Analyzing the relationship between economic development in agriculture, poverty and income distribution in rural areas of Iran”. PhD dissertation, Islamic Azad University, Tehran: Iran. )in Persian)
- Khodadad Kashi, F. & Shahiki Tash, M., (2010). “The effect of macro variables on poverty in Iran (Bootstrap approach in statistical inference analysis)”. Biquarterly scientific journal of economic studies and policies, 18: 69-94. https://doi.org/10.22096/esp.2010.26222. )in Persian)
- Khodadad Kashi, F. & Javidi E., (2012). “The Effects of Education on Different Aspects of Poverty in Urban and Rural areas Of Iran”. REFAHJ., 12(46): 93-121. http://refahj.uswr.ac.ir/article-1-969-fa.html. )in Persian)
- Le Caous, E. & Huarng, F., (2020). “Economic complexity and the mediating effects of income inequality: Reaching sustainable development in developing countries”. Sustainability, 12(5): 2089.‏ https://ideas.repec.org/a/gam/jsusta/v12y2020i5p2089-d330076.html
- LeSage, J. P., (1999). “The theory and practice of spatial econometrics”. University of Toledo. Toledo, Ohio, 28(11): 1-39.
- Lockheed, M. E., Jamison, D. T. & Lau, L. J., (1980). “Farmer education and farm efficiency: A survey”. ETS Research Report Series, 29(1): 37–76. https://www.journals.uchicago.edu/doi/abs/10.1086/451231
- Lorena, I. P., Florin, R. & Iuliana, T. A., (2011). “Needs of local sustainable development”. Ann. Fac. Econ., 1: 91-97.‏ https://scholar.google.com/scholar?hl=en&as_sdt=0%2C5&q=Lorena%2C+I.+P.+Florin%2C+R.+%26+Iuliana%2C+T.+A.+%282011%29.+%22Needs+of+local+sustainable+development%22.+Ann.+Fac.+Econ%2C+1%2C+91-97.%E2%80%8F&btnG=
- Luna, B. & Michela, B., (2017). “The long-run impact of childhood poverty and the mediating role of education”. IZA Institute of Labor Economics, IZA DP Vol. No. 10677 https://papers.ssrn.com/sol3/papers.cfm?abstract_id=2949113
- Mansi, E., Hysa, E., Panait, M. & Voica, M. C., (2020). “Poverty—A Challenge for Economic Development? Evidences from Western Balkan Countries and the European Union”. Sustainability, 12(18): 7754. https://doi.org/10.3390/su12187754
- Mardiyana, L. O. & Ani, H. M., (2019). “The effect of education and unemployment on poverty in East Java Province”. 2011-2016. In: IOP Conference Series: Earth and Environmental Science, 243 (1): 012067. IOP Publishing.‏‏ https://doi.org/10.1088/1755-1315/243/1/012067
- Medeiros, M., Barbosa, R. J. & Carvalhaes, F., (2020). “Educational expansion, inequality and poverty reduction in Brazil: A simulation study”. Research in Social Stratification and Mobility, 66: 100458. https://doi.org/10.1016/j.rssm.2019.100458
- Moatsos, M. & Lazopoulos, A., (2021). “Global poverty: A first estimation of its uncertainty”. World Development Perspectives, 22: 100315. https://doi.org/10.1016/j.wdp.2021.100315
- Mohamad Azhar, N. A. Z. & Mohd, S., (2020). “Using asset index to reassess poverty in the Northern States of Malaysia: do the poor stay poor?”. International Journal of Social Economics, 47 (4): 483-502. https://doi.org/10.1108/IJSE-03-2019-0187
- Nademi, Y., & Jalili Kamjoo, S. P. (2019). “Evaluation of the Relationship Between Educational and Sanitarian Expenditures, Resource Curse and Poverty in Iran”. Quarterly Journal of The Macro and Strategic Policies7(26): 304-325. https://doi.org/10.32598/JMSP.7.2.304
- Nademi, Y. & Jalili Kamju, S. P., (2022). “The Impact of Government's Expenditure on Education, Health, and Human Capital on Urban Poverty in Iran”. Quarterly Journal of The Macro and Strategic Policies, 10(38): 320-341. https://doi.org/10.30507/jmsp.2022.98411.1643
- Olopade, B. C., Okodua, H., Oladosun, M. & Asaleye, A. J., (2019). “Human capital and poverty reduction in OPEC member-countries”. Heliyon, 5(8): e02279.‏ https://www.cell.com/heliyon/fulltext/S2405-8440(19)35939-0
- Osundina, C. K. Ebere, C. & Osundina, O. A., (2014). “Disaggregated government spending on infrastructure and poverty reduc tion in Nigeria”. Global Journal of Human-Social.https://scholar.google.com/scholar?hl=en&as_sdt=0%2C5&q=Osundina%2C+C.+K.+Ebere%2C+C.+%26+Osundina%2C+O.+A.+%282014%29.+%22Disaggregated+government+spending+on+infrastructure+and+poverty+reduc+tion+in+Nigeria.+Global+Journal+of+Human-Social%22.+Science+Research.+14%285%29%2C+1-8.&btnG=
- Peng, X. & Lu, H., (2020). “Research on Property Income Inequality Effect of Fiscal Finance”. Economies, 8(2): 50.‏ https://doi.org/10.3390/economies8020050
- Pervez, S., (2014). “Impact of education on poverty reduction: A CO integration analysis for Pakistan”. Journal of Research in Economics and International Finance, 3(4): 83-89. https://doi.org/10.14303/jrief.2014.039
- Qi, H. Z., Fan, S., Yan, L. & Zheng, L., (2023). The Collaborative Development of Graduate Education and High Economic Quality and its Dynamic Evolution Forecast. Available at SSRN 4535317. https://www.cell.com/heliyon/fulltext/S2405-8440(23)08646-2
- Raghfar, H., Shirzad, M. & Sangari Mohazzab, K., (2010). “Child Poverty Profile in Tehran, 2008”. REFAHJ., 9(35): 221-249. http://refahj.uswr.ac.ir/article-1-550-fa.html )in Persian)
- Raimi, L., Akhuemonkhan, I. & Ogunjirin, O. D., (2015). “Corporate Social Responsibility and Entrepreneurship (CSRE): antidotes to poverty, insecurity and underdevelopment in Nigeria”. Social Responsibility Journal.‏ 11 (1): 56 https://doi.org/10.1108/SRJ-11-2012-0138
- Rowntree, B. S., (1902). Poverty: A study of town life. Macmillan.‏
- Rutkowski, J. J., (2015). “Employment and poverty in the Philippines”. https://scholar.google.com/scholar?hl=en&as_sdt=0%2C5&q=Rutkowski%2C+J.+J.+%282015%29.+%22Employment+and+poverty+in+the+Philippines%22.&btnG=
- Ryscayage, P. M., (1982). “Employment Problems and Poverty: Examining the Linkages”. Monthly Labor Review, 105(6): 55–59. https://typeset.io/pdf/the-relationship-between-poverty-and-unemployment-in-niger-14ydklobo4.pdf
- Sanz, R., Peris, J. A. & Escámez, J., (2017). “Higher education in the fight against poverty from the capabilities approach: The case of Spain”. Journal of Innovation & Knowledge, 2(2): 53-66. https://doi.org/10.1016/j.jik.2017.03.002
- Sen, A., (1976). “Poverty: an ordinal approach to measurement. Econometrica”. Journal of the Econometric Society, 44(2): 219-231. https://econpapers.repec.org/article/ecmemetrp/v_3a44_3ay_3a1976_3ai_3a2_3ap_3a219-31.htm
- Sen, A., (1985). Commodities and Capabilities. North-Holland, Amsterdam.
- Shamsollahi, R., Zahidgharavi, M. & Asaish, H., (2022). “Investigating the long-term impact of income distribution inequality on government education expenditures in Iran's economy: new evidence from autoregression model with extended lags (ARDL)”. Stable Economy, 2(4): 136-157. https://doi.org/10.22111/sedj.2022.40438.1160. )in Persian)
- Simone, D., (2018). “Why education is not helping the poor. Findings from Uganda”. World Development, 110: 124–139. https://doi.org/10.1016/j.worlddev.2018.05.022
- Soyer, K., Ozgit, H. & Rjoub, H., (2020). “Applying an evolutionary growth theory for sustainable economic development: The effect of international students as tourists”. Sustainability, 12(1): 418.‏ https://doi.org/10.3390/su12010418
- Sukirno, S., (2014). Macroeconomics of Introduction Theory. Jakarta: PT. Raja Grafindo Persada.
- Tambunan, T., (2015). “Indonesian Economy Old Order Era Until Jokowi (Bogor: Ghalia Indonesia)”. The International Poverty Line. In World Development Report; World Bank: Washington, DC, USA, 2015.
- Teal, F., (2004). Education, incomes, poverty and inequality in Ghana in the 1990s’, Centre for the study of African economies. Development and comp systems. Germany: University Library of Munich. https://ideas.repec.org/p/wpa/wuwpdc/0409006.html
- Thomas, H., (2021). “The effect of education on poverty: A European perspective”. Economics of Education Review, 83: Article 102124. https://doi.org/10.1016/j.econedurev.2021.102124
- Townsend, P., (1979). Poverty in the United Kingdom: A Survey of Household Resources and Standards of Living. https://www.amazon.com/Poverty-United-Kingdom-Household-Resources/dp/0140221395
- United Nations (2015). The Millennium Development Goals Report. United Nations.
- Wedgwood, R., (2007). “Education and poverty reduction in Tanzania”. International Journal of Educational Development, 27(4): 383–396. https://doi.org/10.1016/j.ijedudev.2006.10.005
- World Bank, (1993) The East Asian Miracle: Economic Growth and Public Policy. Policy Research Report, Oxford University Pres.
- Yi, F., (2016). “Intergenerational income persistence and transmission mechanism: Evidence from urban China”. China Economic Review, 41: 299–314. https://doi.org/10.1016/j.chieco.2016.10.005
- Zarei, M., Jalilikamjo, P., Jalili, M., Nademi, Y., (2022). “Evaluating the Effects of Quality, Equality and Inclusion of Education on Sustainable Development in Iran’s Provinces”. QJER, 22 (3): 9. http://ecor.modares.ac.ir/article-18-60108-fa.html )in Persian)
- Zarei, M., Heydari, H. & Jalili Kamjo, S P., (2021). “Assessing income inequality and relative poverty line on the purchasing power of durable goods”. Iranian Applied Economic Studies Quarterly, 10(37): 133-99. https://doi.org/10.22084/aes.2020.20742.2995. )in Persian)
- Zuo, H., Li, S., Ge, Z. & Chen, J., (2023). “The impact of education on relative poverty and its intergenerational transmission Causal identification based on the Compulsory Education Law”. China Economic Review, 82: 102071. https://doi.org/10.1016/j.chieco.2023.102071