Simulation and Prediction of Iran's Exports Using the PSO Algorithm to Achieve the Objectives of the Twenty Years Vision Document (Case Study: Comparison with Turkish Economy)

Document Type : Research Article

Authors

1 Phd Student, Of Economy Tabriz University

2 Professor Of Economy, Tabriz University

3 Associate Professor of Economics, Tabriz University

Abstract

The vision of the Islamic Republic of Iran in the 1404 horizon illustrates a bright future for the country, a program that is more qualitative than a little. To achieve the objectives of the vision document, there is a need for a quantitative analysis of the indicators discussed in the document. To achieve this, economic exports as one of the major macroeconomic indicators have been simulated and predicted by Pso algorithms for Iran and Turkey. Using the bands pattern, using the four criteria of mean deviation (MSE), root mean square deviation (RMSE), absolute error percentage (MAPE) and absolute error (MAE) simulation have been performed. The results indicate that the gap between exports of  two countries has continued since 2000, with the current trend of Turkey's exports going to double the export of Iran's economy.

Keywords


تقسیمی، جمشید و جوزدانی، ندا. (1390). تعیین‌کننده‌های کلان اقتصادی صادرات خدمات فنی و مهندسی. اتاق بازرگانی اصفهان
جلائی اسفندآبادی، سید عبدالمجید؛ طالقانی، فاطمه؛ منگالی، هدا و آرامش، حکیمه. (1392). «شبیه‌سازی و پیش­بینی صادرات غیرنفتی ایران تا افق 1404». فصلنامه راهبردی اقتصادی، 2(14)، 166-147.
جلائی، سیدعبدالمجید؛ قاسمی، امین و ستاری، امید. (1394). «شبیه‌سازی تابع مصرف و پیش‌بینی میزان مصرف ایران تا افق 1404 با استفاده از الگوریتم ژنتیک و الگوریتم بهینه‌سازی انبوه ذرات (PSO)». فصلنامه پژوهش‌های اقتصادی (رشد و توسعه پایدار)، 15(2)، 47-27.
حسینی، سید صفدر و همایون­پور، مهدیه. (1391). «بررسی عوامل مؤثر بر صادرات محصولات کشاورزی ایران». اقتصاد کشاورزی، 6(4)، 15-1.
کازرونی، علیرضا؛ حسن­نژاد دانشمند، الناز و منیعی، امید. (1393). «بررسی اثر نوسانات ارزی بر الگوی صادراتی ایران (رهیافت غیر خطی، مارکف-سویچینگ)». فصلنامه علمی پژوهشی مطالعات اقتصادی کاربردی ایران، دوره 3، شماره 10، 219-246.
کازرونی، علیرضا و نصیب‌پرست، سیما. (1393). «عوامل تعیین‌کننده صادرات در کشورهای درحال‌توسعه: رویکرد اقتصادسنجی بیزینی». فصلنامه علمی - پژوهشی برنامه‌ریزی و بودجه، 19، 63-35.
مهرآرا، محسن؛ سیجانی، سمیه و رضازاده کارسالاری، عباس.(1396). «عوامل تعیین‌کننده صادرات با تکنولوژی بالا در کشورهای درحال‌توسعه مبتنی بر رویکرد متوسط گیری مدل بیزی». فصلنامه علمی پژوهشی مطالعات اقتصادی کاربردی ایران، دوره 6، شماره 24، زمستان 1396، صفحه 23-47
هراتی، جواد؛ بهرادامین، مهدی و کهرازه، ساناز. (1393). «بررسی عوامل مؤثر یر صادرات ایران(کاربرد الگوی جاذبه)». فصلنامه علمی - پژوهشی پژوهش­های رشد و توسعه اقتصادی، 6(21)، 46-29.
هوشمند، محمود؛ دانش­نیا، محمد؛ عبداللهی، زهرا و اسکندری­پور، زهره. (1389). «عوامل مؤثر بر صادرات غیرنفتی ایران». مجله دانش و توسعه (علمی - پژوهشی)، 17(34)، 146-126.
Bertil, O. (1968). Model Construction in International Trade Theory Published in Induction, Growth and Trade. Clarendon Press. Oxford. pages 325-341.
Bond, M. (1987). “An Econometric Study of Primary Commodity Exports from Developing Country Regions of the World”, IMF Staff Paper, 34(2), 191-217.
Carneiro, J.; da Rocha, A., da Silva, J. F.(2011). “Determinants of Export Performance: a Study of Large Brazilian Manufacturing Firms”; Brazilian Administration Review, Volume 8, No. 2, art. 1, 107-132.
Karagöz, K. (2016). “Determining Factors of Turkey's Export Performance: An Empirical Analysis”; Procedia Economics and Finance, Volume 38, 446-457.
Majeed, M. T. & Ahmad, E. (2006). “Determinants of Exports in Developing Countries”,The Pakistan Development Review, 45(4), 1265-1276.
Muratoglu, M., Muratoglu,Y. (2016). “Determinants of Export Competitiveness: Evidence from OECD Manufacturing”; Economics and Political Economy, Volume 3, Issue 1, 111-118
Ranjane kaliappan, S. & Aisah ahmad, S. & Wana ismail, N. (2017). “Determinants of service export in selected  developing asian countries”; International Journal of Business and Society, Vol. 18 No. 1, 113-132.