TY - JOUR ID - 273 TI - شبیه سازی پویای توسعه خودروهای گاز سوز در ایران JO - فصلنامه مطالعات اقتصادی کاربردی ایران JA - AES LA - fa SN - 2322-2530 AU - دین محمدی, مصطفی AU - صادقی, زین العابدین AU - صادقیان بافقی, رجبعلی AU - قاسمی, هما AD - استادیار اقتصاد دانشگاه زنجان AD - استادیار اقتصاد دانشگاه شهید باهنر کرمان AD - دانشجوی دکتری مهندسی صنایع دانشگاه صنعتی اصفهان AD - کارشناسی ارشد مهندسی صنایع Y1 - 2012 PY - 2012 VL - 1 IS - 1 SP - 191 EP - 227 KW - خودروهای گازسوز KW - سیستم دینامیک KW - شبیه¬سازی DO - N2 - این مقاله با ارائه یک مدل سیستم پویا به شبیه‌سازی و بررسی سیاست­های بلندمدت ناوگان خودروهای گازسوز در دوره زمانی1390 الی1410 با استفاده از نرم‌افزار ونسیم می‌پردازد. در انتخاب دو نوع خودرو بنزین‌سوز و گازسوز از طرف خریداران، ویژگی‌هایی از قبیل قیمت خودرو‌، ‌تعداد جایگاه‌­ها، هزینه سوخت و هزینه استهلاک ملاحظه و مدل سازی شده است. نتایج مطالعه نشان می­دهد روند گسترش خودروهای گاز‌سوز و تعداد جایگاه‌ها با فرض تداوم شرایط سال پایه(1390)، روند رو به افزایشی را خواهند داشت. به طوری که با ادامه وضع موجود در انتهای سال1410 سهم خودروهای گاز سوز از کل خودروها به27 درصد و تعداد آنها تقریباً به10 میلیون دستگاه و با متوسط مصرف روزانه 28 میلیون مترمکعب گاز می­رسد. تحلیل حساسیت مدل نشان می­دهد که حذف سهمیه‌بندی و آزاد‌سازی قیمت سوخت بنزین و گاز بیشترین اثر در پذیرش خودروهای گازسوز و بالتبع کاهش مصرف بنزین را داراست. با آزاد سازی قیمت­ها، در انتهای سال1410، تعداد خودروهای گازسوز نسبت به ادامه سناریوی وضع موجود، حدود10درصد افزایش می­یابد ولی متوسط مصرف روزانه گاز با حدود70 درصد افزایش به48 میلیون مترمکعب می­رسد و به همین نسبت از مصرف بنزین کاسته می­شود. تحلیل حساسیت سناریو افزایش سطح اشباع خودرو از400 به500 دستگاه خودرو به ازای1000 نفر نشان دهنده افزایش تعداد خودرو گازسوز از10 میلیون به 12میلیون دستگاه در حالت سهمیه­بندی و به 27 میلیون دستگاه در حالت آزاد سازی قیمت سوخت در سال1410 است. UR - https://aes.basu.ac.ir/article_273.html L1 - https://aes.basu.ac.ir/article_273_093a0953ba92bd82f0e3568fb5a251ed.pdf ER -