TY - JOUR ID - 2695 TI - استخراج شاخص لرنر استراتژی محور جهت تعیین قدرت بازاری دو شرکت ایران خودرو و سایپا JO - فصلنامه مطالعات اقتصادی کاربردی ایران JA - AES LA - fa SN - 2322-2530 AU - برقندان, کامران AU - پهلوانی, مصیب AU - شهیکی تاش, محمد نبی AD - دانشجوی دکتری اقتصاد، دانشگاه سیستان و بلوچستان AD - دانشیار گروه اقتصاد، دانشگاه سیستان و بلوچستان Y1 - 2019 PY - 2019 VL - 8 IS - 29 SP - 73 EP - 95 KW - قدرت بازاری KW - شاخص لرنر استراتژی محور KW - شرکت‌های غالب خودروساز KW - بازی‌های غیرهمکارانه KW - برآوردگر حداکثر آنتروپی تعمیم‌یافته DO - 10.22084/aes.2018.15892.2616 N2 - صنعت خودروسازی، یکی از مهمترین صنایع ایجاد کننده ارزش افزوده در هر کشوری به دلیل برخورداری از حلقه های پیشین و پسین محسوب می شود. از ویژگی های حائز اهمیت این صنعت، ایجاد ارزش افزوده بالا و اشتغال بالا است. بازار خودروسواری ایران نشان می دهد که از سال 1375 تا به حال گرچه سهم بازاری ایران خودرو و سایپا در مقایسه با خودروسازان دیگر با کاهش قابل توجهی همراه بوده است، ولی ورود بتگاه های جدید در این دوره نتوانسته است که غالب بودن نقش دو بنگاه ایران خودرو و سایپا در بازار خودروسواری را با چالش روبرو کند. از این­رو، به منظور ارزیابی قدرت بازاری این دو بنگاه غالب در بازار  به دنبال ایجاد  شاخص جدیدی تحت عنوان  شاخص لرنر  استراتژی محور هستیم که بتواند قدرت بنگاه ها را با بالاترین اطلاعات موجود ارزیابی کند. نتایج تحقیق نشان می دهد که شاخص لرنر استراتژی محور برای هر دو بنگاه ایران خودرو و سایپا بالا بدست آمده است. ارزش این ضرایب به ترتیب برابر با 0.67 و 0.49 برای شرکت های ایران خودرو و سایپا برآورد شده است که حاکی از یک انحصار موثر در این صنعت می باشد. UR - https://aes.basu.ac.ir/article_2695.html L1 - https://aes.basu.ac.ir/article_2695_92fdbb363f430dd5ecb80da36a638a8f.pdf ER -