TY - JOUR ID - 1672 TI - بررسی ساختار بازار و اولویت‌بندی بازارهای هدف صادرات گیاهان دارویی منتخب ایران JO - فصلنامه مطالعات اقتصادی کاربردی ایران JA - AES LA - fa SN - 2322-2530 AU - خداوردیزاده, محمد AU - محمدی, سمیه AD - استادیار گروه اقتصاد کشاورزی دانشگاه ارومیه AD - دانشجوی کارشناسی ارشد اقتصاد کشاورزی دانشگاه ارومیه Y1 - 2016 PY - 2016 VL - 5 IS - 20 SP - 201 EP - 220 KW - بازارهای هدف KW - گیاهان دارویی KW - تحلیل تاکسونومی عددی KW - ساختار بازار DO - 10.22084/aes.2016.1672 N2 - گسترش صادرات غیرنفتی و تنوع بخشیدن به درآمد­های صادراتی کشور به‌منظور کاهش آسیب­پذیری اهداف توسعه­ اقتصادی، ضرورت دارد. نظر به اهمیت گیاهان ­دارویی در صادرات غیرنفتی کشور پژوهش حاضر با هدف تعیین ساختار ­بازار و اولویت‌بندی بازار­های هدف صادرات جهانی گیاهان ­دارویی منتخب (رازیانه، بادیان، انیسون و گشنیز) صورت پذیرفته است. دوره مـورد مطالـعه این تحقیق 2012-2001 می‌باشد. به‌منظور تعیین ساختار بازار صادرات گیاهان دارویی ایران از دو شاخص نسبت تمرکز و هرفیندال و برای اولویت­بندی بازارهای هدف صادرات گیاهان دارویی ایران از روش­ تحلیل تاکسونومی عددی استفاده گردید. با توجه به اینکه مقدار عددی عکس شاخص هرفیندال طی دوره مورد بررسی از یک تا چهار در نوسان می‌باشد، بنابراین ساختار بازار موردنظر طی دوره مورد بررسی از دو نوع بنگاه مسلط و انحصار چندجانبه بسته می­باشد و ایران از تنوع در صادرات برخوردار نیست. همچنین کشور­های پاکستان، عربستان، امارات و قطر با توجه به سهم بین 4 تا 92 درصدی از صادرات ایران، بزرگ‌ترین شرکای تجاری ایران طی دوره مورد مطالعه بوده‌اند. نتایج اولویت‌بندی بازارهای هدف نشان داد که کشورهای ویتنام، قرقیزستان، زیمباوه، ازبکستان، گرجستان، کامرون، جامائیکا، ارمنستان، بنگلادش، هند و لیبی به‌عنوان بازارهای هدف صادرات گیاهان دارویی ایران انتخاب شدند. UR - https://aes.basu.ac.ir/article_1672.html L1 - https://aes.basu.ac.ir/article_1672_9bdde7d397f3f18e739ba44a62e4ef52.pdf ER -