TY - JOUR ID - 1122 TI - تحلیل اقتصادی هزینه‌های راه آهن سریع‌السیر در سرعت‌های مختلف به منظور پیاده سازی سرعت بهینه در ایران JO - فصلنامه مطالعات اقتصادی کاربردی ایران JA - AES LA - fa SN - 2322-2530 AU - علیمرادی, زهرا AU - اشراق نیای جهرمی, عبدالحمید AU - نعیمی, میثم AU - صدرآبادی, حسین امین AD - دانشجوی کارشناسی‌ارشد رشته مهندسی صنایع، دانشگاه صنعتی شریف AD - دانشیار گروه مهندسی صنایع، دانشگاه صنعتی شریف AD - دانشکده مهندسی راه آهن، دانشگاه علم و صنعت ایران AD - معاون پژوهشی، مرکز آموزش و تحقیقات راه آهن جمهوری اسلامی ایران Y1 - 2015 PY - 2015 VL - 4 IS - 14 SP - 167 EP - 192 KW - راه آهن سریع‌السیر KW - سرعت KW - هزینه یابی KW - اقتصاد DO - N2 - تحقیق حاضر به بررسی اقتصادی هزینه‌های راه آهن سریع‌السیر در سرعت‌های مختلف بهره برداری پرداخته، بر اساس تغییر هزینه‌ها پیشنهادی در جهت سرعت بهینه بهره برداری ارائه می‌دهد. تعیین سرعت بهینه بهره برداری از دیدگاه اقتصادی همواره موضوعی چالش برانگیز برای پیاده سازی راه آهن سریع‌السیر در ایران بوده است. مقاله حاضر تلاش می‌کند تا تاثیر عامل سرعت بر سود دهی و افزایش بازدهی صنعت ریلی را، با استفاده از تحلیل‌های اقتصادی و ارزیابی عوامل تاثیرگذار بر این مسئله شناسایی نماید. با توجه به در دسترس بودن اطلاعات سرعت و بهره برداری در شبکه حمل و نقل ریلی سریع‌السیر اروپا، مجموعه داده‌های پراکنده این شبکه به عنوان مطالعه موردی گردآوری شده و مبنای محاسبات اقتصادی قرار گرفته است. سپس، نحوه محاسبه متوسط سرعت با توجه به نوع قطار، مسافت، زمان‌های تلف شده و زمان سیر قطار، ارائه گردیده است. در ادامه هزینه‌های بهره برداری متناظر با سرعت‌های مختلف با لحاظ کردن اثرات زمان بندی پروژه‌ها و ارزش زمانی پول محاسبه شده است. در نهایت با جمع بندی اطلاعات حاصل از آنالیزهای انجام شده، سرعت تقریبی 250 کیلومتر برساعت به عنوان سرعت بهینه شبکه حمل و نقل ریلی سریع‌السیر بر مبنای مطالعه موردی تعیین گردیده است. UR - https://aes.basu.ac.ir/article_1122.html L1 - https://aes.basu.ac.ir/article_1122_b5ebe0a60107ec5966f7d05b8f858c28.pdf ER -