%0 Journal Article %T ساختار بازار و مخارج تحقیق و توسعه در کارگاه‌های صنعتی ایران %J فصلنامه مطالعات اقتصادی کاربردی ایران %I دانشگاه بوعلی سینا %Z 2322-2530 %A کردبچه, حمید %A امامی, سوده السادات %D 2013 %\ 02/19/2013 %V 1 %N 4 %P 63-89 %! ساختار بازار و مخارج تحقیق و توسعه در کارگاه‌های صنعتی ایران %K ایران %K صنایع بزرگ %K ساختار بازار %K تحقیق و توسعه %K نوآوری %K شومپیتر %R %X یکی از مباحث مهم در نظریه­ی سازمان‌های صنعتی، بررسی اثر ساختارهای بازاری متفاوت بر پیشرفت تکنولوژی، عملکرد اقتصاد ملی و رفاه اجتماعی است. فرضیه­ی شومپیتر مبنی بر وجود رابطه­ی مستقیم بین ساختارهای انحصاری و مخارج تحقیق و توسعه و نوآوری یکی از مهم­ترین مبانی نظری برای چنین رابطه‌ای است. این مقاله قصد دارد اثر ساختار بازار بر مخارج تحقیق و توسعه را در صنایع بزرگ کشور مورد بررسی و آزمون قرار دهد. برای این منظور، از یک مدل رگرسیون داده­های ترکیبی برای مجموعه‌ای از کارگاه‌های صنعتی با بیش از ده نفر کارکن در ایران برای‌ دوره 1375-1386، استفاده شده است. نتایج این مطالعه، نشان می‌دهد که در کارگاه‌های صنعتی ایران ‌که ساختارهای بازاری آنها به انحصار نزدیک‌تر است، مخارج بیشتری به تحقیق و توسعه اختصاص می‌یابد. %U https://aes.basu.ac.ir/article_364_aef7c224cade37bfe4f83a7c46fe72ef.pdf